Finansbolagen tar miljardsmäll när bilhandlarnas hallar är överfulla. De tvingas köpa tillbaka bilar för högre pris än vad de är värda. Men för bilköpare är det det fyndchans.
– De riskerar att gå med förlust och kommer att sänka restvärdena för att kompensera, säger experten Ronny Svensson.
Bilmarknaden har haft en tuff vår. Svenskarna köper både färre nya och begagnade bilar än förra året. Samtidigt lämnas mängder med leasingbilar tillbaka till bilhandlarna. Dessa måste säljas eller hyras vidare för att inte finansbolagen ska drabbas av alltför stora smällar. Men många av bilarna har ett högre restvärde än det verkliga värdet.
– När det handlar om operationell leasing är det finansbolagen som tar smällen. Där kommer det att göra ont för dem. De har sett framför sig att kunna sälja bilen ännu en gång.
Men under tiden bilarna har varit ute på leasinguppdrag har marknaden rasat samman. Nu återvänder bilarna till handlarna och hittar inga nya köpare.
– Därför är det ett gyllene läge för alla privatpersoner som vill köpa en bil nu. Det står mängder med bilar som de måste bli av med till halvårsskiftet, man kan inte köpa dem billigare.

Problemet är restvärdet. När bilen lämnas tillbaka har den ett uppskattat värde. Om finansbolaget tvingas sälja den billigare går de med förlust. Äger du bilen själv är det du som tar smällen.
– Tidigare har de tjänat så enorma pengar, men nu kommer det att bli svårare. Men jag tror inte att de kommer att gå omkull, i värsta fall handlar det om att de gör förlust.
Ronny Svensson tycker att alla ska läsa på noga innan de leasar en bil. Om du står med restvärdet efteråt blir det en tung smäll.
– Det finns två olika sorters leasing. Antingen är det kunden eller finansbolaget som står för smällen. Om man läser långt ner i köpekontraktet står det tydligt där.
Finansbolagen måste hitta en lösning på sina dignande lager av bättre begagnade bilar. Det kan ge alla konsumenter ett gyllene läge för att göra en bra affär.
– Jag ser tre olika alternativ för finansbolagen, ett är att de försöker hyra ut den ännu en gång. Eller att man erbjuder kunderna att förlänga leasingtiden. Annars försöker man sälja dem, många finansbolag har egna bilhandlare som sköter det.
Ronny Svensson pekar ut det svartaste fåret i leasinghagen.
– Värst är det med Tesla, de har ingen som helst intresse för andrahandsmarknaden. Där har man lagt ut all begagnatförsäljning på finansbolagen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.