Här är offren för det tuffa priskriget på bilar i Kina. Bilarbetare har fått sänka sin lön kraftigt och kan idag tjäna få lite som 6 000 kronor i månadslön.
– Vissa fabriker tröttar ut dig och är villiga att betala dig mer. Vissa fabriker tröttar ut dig, men är snåla. Vissa fabriker tröttar inte ut dig, utan svälter dig eftersom lönerna är för låga, berättar bilarbetaren Liu för Reuters.
Konkurrensen på den kinesiska bilmarknaden har blivit stenhård. Fallande efterfrågan i kombination med priskriget som Tesla startade i oktober förra året har lett till mycket tuffa förhållanden. Idag kostar många elbilar mindre än hälften i Kina jämfört med i Europa. En Volkswagen ID.4 som i Sverige kostar 584.000 kronor ligger i Kina på 262 000 kronor.
Nu kommer rapporter om att det är bilarbetarna i Kina som får betala det högsta priset för priskriget och den stenhårda konkurrensen. Reuters har gjort en stor granskning av förhållandena i branschen och intervjuer 10 chefer och sju fabriksarbetare i bilbranschen. Dessutom har de granskat lönerna i jobbannonser från 30 olika bilföretag.
Bilarbetaren Mike Chen, 32, hos SAIC-Volkswagen uppger att hans lön idag är drygt en tredjedel av den lön han fick 2016 när han anställdes. Dessutom har fabriken övergått till att bygga bilar på natten för att spara in energikostnader på luftkonditionering.
– SAIC-VW brukade vara den bästa arbetsgivaren och jag kände mig hedrad att arbeta här. Nu känner jag mig bara arg och ledsen, berättar Mike Chen för Reuters.
Enligt Reuters granskning är överkapaciteten i Kinas bilindustri enorm. Endast 54 procent av fabrikernas kapacitet på 43 miljoner bilar utnyttjas. Följden har blivit stora lönesänkningar för bilarbetare, trots att det är olagligt att sänka löner i Kina.
BYD, som var Sveriges mest registrerade elbil i juli, annonserade i juli ut en tjänst på sin fabrik med en grundlönen på 2 360 yuan och en beräknad månadslön på 5 000-7 000 yuan. Det motsvarar 7500-10700 kronor. Enligt Reuters granskning ligger bilarbetarnas genomsnittliga timlön på mellan 14 och 31 yuan, motsvarande 21 till 47 kronor. En bilarbetare hos Changan Automobiles berättar att han tjänade endast 4000 yauan, 6000 kronor både i maj och juni. Genomsnittslönen i Kina i juni var 17 200 kronor.
Europeiska bilbyggare har i jämförelse med de kinesiska betydligt bättre villkor. En bilarbetare i Tyskland har ofta en månadslön på mellan 30 000 och 60 000 kronor med olika tillägg. Hos Volvo Cars kan en montör idag tjäna drygt 44 000 kronor i månaden med olika tillägg, enligt IF Metall.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter