Svenska superbatterier ska ge Volvo ett försprång mot Tesla.
Volvo Cars satsar på bilar med rekordlång räckvidd och snabba laddningstider: Över 100 mil ska bilen gå.
Målet är att skapa batterier med 50 procent högre energitäthet än vad som finns på marknaden i dag.
Volvo Cars presenterade en rad nyheter om sina kommande elbilar under sin tech moment-dag. De nya elbilarna ska få rekordlång räckvidd och snabbare laddtider. Knepet är en ny generation av litiumjonbatterier som tas fram ihop med svenska Northvolt.
Tillsammans ska Volvo och Northvolt ytterligare öka energitätheten i battericellerna med upp till 50 procent jämfört med vad som finns på marknaden idag. Senare under detta decennium har Volvo Cars som mål att även passera milstolpen 1000 Wh/energitäthet för att möjliggöra en effektiv räckvidd på 1000 km.
Dessutom ska bilen gå dubbelt så snabbt att ladda.
– Vi vill konstant öka kundnyttan med att köra en helt elektrisk Volvobil, säger Henrik Green, chief technology officer.
– Genom att förenkla konstruktionen och integrationen av våra battericeller kan vi sänka vikten och maximera innerutrymmena. Det möjliggör i sin tur stora förbättringar vad gäller batterikapacitet, räckvidd och laddningstider.
Målet är att battericellerna från Volvo Cars samarbete med Northvolt ska produceras helt och hållet med förnybar energi.
Redan med nya XC90 som kommer nästa år får kunderna dubbelriktad laddning, vilket gör att bilägaren kan överföra överskottsel i bilens batteri till elnätet. Det innebär att förare av eldrivna Volvobilar kan leverera energi till nätet när spotpriserna och koldioxidutsläppen relaterade till elproduktion är som högst under dagen, samtidigt som de kan ladda bilen när utsläppen minskar.
– Vi vill erbjuda våra kunder hållbara elbilar som gör deras liv enklare och roligare. Genom smart innovation och samarbete med nyckelpartners kan vi ge kunderna vad de vill ha – längre räckvidd, snabbare laddning och lägre kostnader – och ytterligare öka den breda användningen av elektrisk mobilitet, säger Henrik Green, chief technology officer.
Samarbetet med Northvolt sägs vara avgörande för Volvo Cars ambition att bli ledande inom premiumsegmentet för elbilar och att man endast ska sälja helt elektriska bilar från och med 2030.
En annan nyhet är att Volvo Cars från och med nu att utveckla allt mer av sin mjukvara internt. Förändringen sker eftersom bilar i allt högre grad konkurrerar med mjukvarudrivna funktioner och egenskaper, snarare än de traditionella bilvariablerna.
Kommande elbilar kommer att köras med Volvo Cars eget operativsystem VolvoCars.OS, vilket kommer att möjliggöra snabbare och mer flexibel utveckling. Detta sker tillsammans med ännu tätare uppdateringar över internet direkt till kundens bil under hela dess livstid, med målet att göra varje Volvobil lite bättre varje dag. För Volvo är tekniken ny, men Tesla har haft det i åratal.
Volvo Cars övergång till intern mjukvaruutveckling och centrala datorer sker i samarbete med NVIDIA, samarbetspartner för kärndatorerna, och Google, utvecklingspartner för infotainmentsystemet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter