Första bilderna: Konceptbilen som avslöjar Volvos nya djärva formspråk

Här är konceptbilen som avslöjar Volvos nya formspråk. 
Den kantiga aktern från Volvo 245 , 745 och 850 gör comeback på ultramoderna elbilen Volvo Concept Recharge. 
Med Volvos och Northvolts nya superbatteri ska räckvidden bli över 100 mil. 

Bytet från bensin och diesel till enbart eldrivna bilar innebär ett stort designkliv för Volvo Cars. Från att ha gjort ganska klumpiga bilar med högt luftmotstånd är det viktigt att bilarna blir strömlinjeformade för att få lång räckvidd. Med nya batterier från Northvolt ska bilen komma över 100 mil på en laddning.

 Lösningen är Concept Recharge som blir lägre än en vanlig suv och tar Volvos gamla kantiga baklucka från 245, 745 och 850 till heders. Resultatet är en rymlig familjebil med lågt luftmotstånd och lång räckvidd. 

Volvos första generation elbilar delade golv med bilar med förbränningsmotor, vilket gav relativt dåliga innerutrymnmen med en störande kardantunnel. Nästa generation får helt platt golv vilket ger fina utrymmen trots kompakta dimensioner.  Genom att ta bort motorn och ersätta den med ett stort batteripaket under det platta golvet har konstruktörerna förlängt hjulbasen och ökat dimensionen på bilens hjul. Resultatet är kortare överhäng och större innerutrymmen, inklusive ett stort förvaringsutrymme mellan framsätena.

Volvo har en vana av att visa upp konceptbilar som är mycket lika de kommande modellerna, så räkna med att Concept Recharge kommer att likna de kommande elbilarna. Något Volvo tänker behålla är den höga körpositionen som älskas av förare av bilar som Volvo XC40, XC60 och XC90. 

Den traditionella grillen har ersatts av en sköldliknande konstruktion som ramas in av en omtolkning av Volvo Cars strålkastardesign Tors hammare. Strålkastarna använder sig av den senaste HD-teknikaktiverade rena grafiken som öppnas på natten för att visa de underliggande huvudlamporna.

De vertikala baklyktorna som är ett av Volvo Cars signum knyter enligt Volvo an till varumärkets starka designarv, men de har fått en ny uppsättning ”vingar” som skjuts ut vid körning i högre hastigheter för att förbättra bilens totala aerodynamik.

– Vår Concept Recharge är ett manifest för alla framtida elbilar från Volvo Cars, liksom en ny typ av fordon, säger Robin Page, chefdesigner. – Den visar nya och moderna proportioner som går hand i hand med ökad mångsidighet och visar även vad tekniken kan möjliggöra rent designmässigt.

Inne i bilen är det också betydligt modernare än i dagens Volvobilar och inspirationen från Tesla är uppenbar. Det platta golvet ger mer utrymme och en bättre sittposition för alla åkande.

En stor, 15-tums pekskärm sitter centralt placerad till höger om föraren. Volvo lovar att använda moderna naturmaterial med en skandinavisk design och känsla. 

– Inne i Concept Recharge skapar vi en verkligt skandinavisk vardagsrumskänsla, säger Robin Page. 

– Interiören integrerar vår senaste användarupplevelseteknik med vackra, hållbara och naturliga material. Varje del av interiören är som ett konstverk och skulle kunna placeras som en enskild möbel i ett rum. Vi använder den allra senaste tekniken men inte för teknikens egen skull. Vi fokuserar alltid på de fördelar som teknik kan medföra.

Vd Håkan Samuelsson vid nya konceptbilen.

Skriven av

Website | + posts

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup.