Forskare och ingenjörer i Schweiz har tagit fram ett nytt solid state-batteri som är tunt som ett hårstrå. Batteriets struktur kan vara en revolution. Innovationen har egenskaper som att kunna laddas på en minut och vara immun mot extrema temperaturer.
Den nya batteritekniken är ett i raden av stora rön som presenteradets den senaste tiden. Allt gjordes av två unga forskare från ETH Zürich universitetet i Schweiz. De fick över 10 miljoner kronor från Swiss Innovation Agency och flera statliga enheter till sin forskning. Om detta solid state-batteri kommer ut i produktion kan flera problem med laddningen av dagens elbilar att helt försvinna.
I januari 2024 började de två forskarna från BTRY att bygga sina första demobatterier. Målet var att en en oberoende tredje part skulle få undersöka deras uppfinning och se att den fungerade. Efter tester från flera fysiker och kemister på ETH-universitet i Zürich har forskarna bekräftat att det fungerar och batteritekniken har nu blivit officiellt tillkännagiven.
Vad som gör att detta batteri skiljer sig från de flesta andra har med dess sammansättning att göra. Den består av flera tunna lager där några fungerar som katod, andra som anod och andra som elektrolyten som separerar dem. Alla är flexibla och har ett fast tillstånd. Trots ett flertal lager är batteriet inte tjockare än ett hårstrå.
Elektroderna i batteriet innehåller litiumjoner och när batteriet tillverkas används högprecisionssprutning och vakumdeponering. Detta gör att solid state-batteriet inte längre är känsligt för miljöförändringar eftersom det inte har några vätskor i sig alls. Därför klarar batteriet både höga och låga temperaturer utan problem.
Batteriet är tillverkat dessutom med en speciell beläggningsteknik. Tunna battericeller placeras ovanpå varandra i ett vakuum. Det gör att batteriet går att ladda på ungefär en minut. Livslängden ska vara tio gånger så lång som ett vanligt batteri i dag. Energitätheten har ännu inte meddelats numeriskt. Men ifall den skulle vara hög är denna uppfinning nästan för bra för att vara sann. Då lär det inte dröja innan vi ser elbilar med detta nya superbatteri.
– Vi använder för närvarande fortfarande maskiner i laboratorieskala för tillverkning av våra batterier, och i laboratorierna var våra batterier lika stora som ett knappnålshuvud. Vårt mål är dock att etablera vår egen pilotproduktion i Schweiz om cirka två år och att utvecklas till en global tillverkare av batterier på lång sikt, säger Moritz Futscher, en av de två forskarna bakom batteritekniken, enligt ETHZ.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.