Ett nytt batteri gjort av salt? Ja, faktiskt. Världens största elbilsbatteritillverkare har redan sålt det till sex stora kinesiska biltillverkare – och priset är revolutionerande lågt.
CATL, världens största tillverkare av elbilsbatterier, har lanserat en banbrytande ny batterikemi gjord av salt – och priset är bara 10 % av dagens litiumjonbatterier. Det bästa? Batteriet kan behålla 85 % av sin kapacitet efter otroliga 579 000 svenska mil, enligt Motorbiscuit. Och det är ingen prototyp – det är redan i produktion för sex stora kinesiska biltillverkares modeller 2026.
Batteriet är ett natriumjonbatteri, och natrium är en del av vanligt bordssalt. Man utvinner alltså natrium från saltlösningar i havsvatten eller saltgruvor, och använder det som en av huvudkomponenterna i batteriet. Många batterileverantörer forskar på natriumjonbatterier som ett alternativ till litiumjonbatterier. Anledningen är enkel: natrium är ett av jordens mest vanliga grundämnen och finns i stora mängder i havsvatten.
Tidigare hade natriumjonbatterier lägre energitäthet än litiumjon, men CATL:s nya “Naxtra”-batterier når 175 Wh/kg, fungerar i extrema temperaturer och kan balansera effekten mellan natriumjon- och litiumjonceller. Detta gör att elbilarna kan få bra räckvidd utan att batteriet blir tungt.
Priset är kanske det allra mest spännande: ett 70 kWh-batteri som idag kostar runt 67 000 kronor kan med Naxtra kosta bara 6 700 kronor – en enorm skillnad som kan göra elbilar mycket mer prisvärda. Men de är inte ensamma – även General Motors nya LMR-batteri kan ge chockbilliga elbilar.
Redan nu har sex kinesiska biltillverkare beställt Naxtra-batterier till 30 modeller 2026. Om teknologin håller vad den lovar kan elbilar bli både billigare och mer hållbara, vilket skulle sänka kostnaden kraftigt för en elbil.
LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.