Behöver vi batterier med mer energi eller räcker det om de laddar snabbare? Forskare vid Cornell University i USA har skapat ett litiumjonbatteri med metallen indium i anoden som laddar fullt på bara fem minuter utan att försämras.
– Om du kan ladda ett elbilsbatteri på fem minuter, behöver du inte ha ett batteri som räcker i 500 km säger professor Lynden Archer.
Mindre batterier och fler men kortare laddpauser kan vara lösningen för att skapa billigare elbilar, enligt ett forskarteam på Cornell Engineering University i USA. De har tagit fram ett batteri som laddar fullt på fem minuter utan att skadas eller slitas.
– Räckviddsångest är ett större hinder för elektrifiering i transporter än någon av de andra barriärerna, som batteriernas kostnad och kapacitet, och vi har identifierat en väg för att eliminera den med hjälp av rationell elektroddesign, säger professor Lynden Archer som lett projektet.
Ett problem vid extrem snabbladdning har hittills varit att det kan orsaka litiumplätering av anoden, något som gradvis förstör batteriet. Genom att använda metallen indium på anoden har forskarna lyckats undvika all litiumplätering. Indium är en mjuk metall som bland annat används i pekskärmar och solceller.
Med hjälp av indium har batterianoden blivit helt stabil och drabbas inte av någon litiumplätering. Batteriet ska kunna snabbladdas med hög hastighet tusentals gånger utan att ta skada. Med hjälp av trådlös induktionsladdning längs vägarna skulle det innebära att bilisterna skulle få ta en femminuters laddpaus utan att gå ur bilen med tätare intervall än idag.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter