Nya superbromsar – största revolutionen sedan ABS

Nya bromsar kan ge bilar som stannar på betydligt kortare sträcka. Michelin och Brembo utvecklar en banbrytande teknik tillsammans. Den sägs bli den största revolutionen sedan ABS.

Jättarna Brembo och Michelin har fått ihop för att utveckla framtidens bromsar. Nu har ingående tester gjorts på Michelins provbanor. Det nya bromssystemet Sensify kan korta bromssträckan med fyra meter jämfört med dagens bilar vid en inbromsning från 140 km/h. Nyckeln är smartare styrsystem för bromsarna och brake-by-wire-teknik.

Det nya bromssystemet använder både hydraulik och elmotorer i bromsoken. Men det verkligt unika är att varje enskilt bromsok kan styras helt individuellt för att optimera bromskraften. Det betyder också att varje broms måste ha en egen huvudcylinder. Tack vare mjukvara som beräknar alla greppfaktorer kan kraften optimeras. Resultatet är upp till fyra meters kortare stoppsträcka. 

– Det som är väsentligt för systemet är hur denna exakta kunskap om fysik tillhandahålls till Sensify-hjärnan nästan omedelbart. Det gör en enorm skillnad med hur Sensify fattar beslut, säger Ignacio Alvarez Troncoso, chef för FoU på Brembo till Motor1

Vid imbromsningen skickar Sensify ut exakt rätt bromstryck till varje hjul för att utnyttja greppet maximalt utan att låsa hjulen. Systemet har testats vid Michelins testbanor i Frankrike sedan i höstas i hastigheter mellan 50 och 140 km/h. Det visade sig fungera både med sommardäck och vinterdäck. Det har testats såväl med nya som slitna däck. 
LÄS MER: