Nya Mercedes S-Klass kan visa bilder med strålkastarna

Mercedes-Benz nya S-Klass är fullpackad med ny teknik. 
Strålkastarna kan visa bilder i vägbanan – både för föraren och medtrafikanter. På motorväg i Tyskland kan föraren släppa ratten helt. Om bilen är på väg att krocka höjs hela karossen upp blixtsnabbt. 
Bilen kommer till Sverige i december.
 

Mercedes-Benz S-Klass har ofta kommit helt ny teknik som sedan blivit verklighet i billigare modeller. ABS infördes 1978 och airbags 1979. 1995 kom antisladd och året efter var det dags för automatisk bromsassistent. 1998 kom avståndsavkännande farthållare med radar. 

Men den nya modellen W223 bjuder på fler nya finesser än någonsin tidigare:  Bilen har totalt upp till fem stora skärmar, varav flera med OLED teknik. Passagerarna och bilen kommunicerar med en uppdaterad version av infotainmentsystemet MBUX. Numera känner systemet även av huvudrörelser, handrörelser och kroppsspråk och agerar utifrån detta. Om föraren till exempel ser över sin skuldra bakåt så kan bilen automatiskt öppna solgardinen.

MBUX kan också känna av olika förares röster så att den ställer in bilens inställningar efter vem som sitter bakom ratten.

S-Klass har också en ny heads-up display som inte bara visar information på vindrutans insida, utan också använder sig av Augmented Reality (AR). Pilar som visar var föraren ska svänga visas till exempel på rätt plats på vägbanan.

Mercedes-Benz Pre-Safe koncept har sedan introduktionen handlat om att känna av en annalkande olycka och förbereda bilen på denna. I nya S-Klass tas detta till en ny nivå. Om bilen känner av att den riskerar att bli påkörd från sidan så höjs den automatiskt med upp till åtta centimeter. Därmed tas kollisionen upp av bilens allra starkaste delar.

En annan unik nyhet när det gäller krocksäkerhet är också airbags för baksätespassagerarna som monterats i baksidan av de främre stolarna.

Nya S-Klass blir den första bilen med Mercedes-Benz Digital Light. LED strålkastare med miljontals små, rörliga speglar som tillsammans ger 2,6 miljoner ljuspunkter. Med hjälp av dessa kan strålkastarna projicera budskap och varningar på själva vägbanan både för förare och medtrafikanter. De kan till exempel lysa på en fotgängare som upptäcks vid sidan av vägen, eller projicera en bild på en grävmaskin om du närmar dig ett vägarbete.

Liksom för fler än 50 andra system i bilen kan mjukvaran för dessa uppdateras automatiskt utan att bilen måste in på verkstad (OTA over-the-air). Det gör att bilen alltid kan vara digitalt uppdaterad under hela sin livstid.

Nya S-Klass får självkörande funktioner som från och med 2021 beräknas vara godkända för Nivå 3 på vissa sträckor i Tyskland. Det betyder att på en del motorvägssträckor i tät trafik kan föraren helt släppa kontrollen och med bibehållen säkerhet låta bilen själv ta hand om körningen. Under tiden kan föraren jobba eller koppla av och behöver bara gripa in när och om bilen ber om det.

När det gäller parkering går Mercedes-Benz ännu ett steg längre. I parkeringshus med teknik som stöder AVP (Automated Valet Parking, Level 4) kommer bilen att kunna parkera helt själv! Föraren ställer den bara i en speciell zon och öppnar en parkeringsapp. Denna tar reda på om det finns ledig plats och om så är fallet lämnar föraren över kontrollen till appen som helt själv parkerar bilen. När det är dags att hämta den så körs bilen själv ut till upphämtningszonen.

S-Klass är med en längd på ca 5,3 meter och en bredd på ca 2,1 meter en stor bil. Trots det är den smidig i stadstrafik tack vare den aktiva bakaxelstyrningen. Med bakhjul som kan svänga upp till 10° minskar vändradien med hela två meter.

Nya S-Klass kommer från start med 6-cylindriga bensin- och dieselmotorer från 330 – 435 hästkrafter. Bensinversionerna är alla mildhybrider med 48 volts elystem som gör det möjligt att ”segla” på ren eldrift. Nästa år släpps även en laddhybrid med ca 10 mil räckvidd.

Säljstart i Sverige blir det i slutet av september och de första bilarna kommer hit i december.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester