Här får Polestar och Tesla en ny hård konkurrent. Mercedes visar upp nya EQE SUV med upp till 55 mils räckvidd. AMG-versionen får 1000 Newtonmeter och 687 hästkrafter i ”Race Start Mode”.
Konkurrensen i segmentet större lyxiga SUV:ar hårdnar för varje dag. I förra veckan visades nya Polestar 3, inom kort kommer faceliftade Audi E-tron och Volvo EX90. Nu drar Mercedes täcket av nya EQE SUV. Lillebrorsan till bjässen EQS SUV mäter 4,86 meter och är en riktigt rymlig elbil. Utvändigt är det nästan svårt att skilja den från storebror EQS SUV, den har samma karaktäristiska kylargrill, och samma baklyktor över hela bakluckan.
Standardversionen EQE SUV 350 har bakhjulsdrift och en elmotor på 292 hästkrafter och 565 Newtonmeter. Den fyrhjulsdrivna 500-versionen har 408 hästkrafter och 858 Newtonmeter. För den som vill ha mer prestanda kommer AMG-versionerna AMG EQE SUV 43 4Matic och AMG EQE SUV 53 4Matic. Den starkaste 53-modellen har hela 626 hästkrafter och 950 Newtonmeter.
Värstingen kan dessutom utrustas med “Race Start Mode” där den maximala effekten kortvarigt höjs till 687 hk och maximala vridmomenten till 1 000 Newtonmeter. Då gör bilen 0-100 km/h på kvicka 3,5 sekunder. Bilen skämmer inte heller ut sig på Autobahn, toppfarten är höjd från 220 km/h till 240 km/h.
Basversionen har vanlig spiralfjädring, men bilen kan utrustas med Airmatic luftfjädring. Med luftfjädringen kan bilen höjas med 25 millimeter med en knapptryckning för terrängkörning. På motorvägen sänks den med 20 millimeter för att sänka luftmotståndet. Bilen kan utrustas med bakhjulsstyrning, något som är standard på AMG-modellerna.
EQE SUV kan utrustas med marknadens största skärm MBUX Hyperscreen som är 141 centimeter bred. Egentligen handlar det om flera skärmar som satts ihop. I övrigt har bilen sedvanlig elegant Mercedes-stil.
Bagageutrymmet är på 520 liter och bilen sväljer 1675 liter när sätena fällts ner. Samtliga platser i bilen verkar ha mycket stort benutrymme tack vare den över tre meter långa hjulbasen.
Räckvidden är ännu inte fastställd, men Mercedes uppger att det kommer att landa på omkring 550 km. Batteriet är på 90 kWh precis som i vanliga EQE. Svenska priser är ännu inte kända, men i Tyskland startar basmodellen på omkring 800 000 kronor, AMG-versionen slutar på runt 1,3 miljoner kronor. Produktionen startar redan i december i år.
Mercedes EQE SUV kan bli en tuff nöt att knäcka för Volvos och Polestars kommande elbilar, särskilt som Mercedes startar sina leveranser nästan ett år före Volvo och Polestar. Prismässigt tycks bilen hamna strax under de svenska konkurrenterna som dock har längre räckvidd.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter