Nya kravet för att få körkort: ”Kan knappt köra”

Så här blir kravet på omgjorda körkortsutbildningen. Körlektioner ska bli obligatoriskt. Men trafiklärare varnar för att det är otillräckligt och vill kunna stoppa elever. 
 – Med det här förslaget kan en elev ta två lektioner och knappt köra från parkeringen, säger trafiksäkerhetsexperten och trafikläraren Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Nu har Transportstyrelsens nästan 190 sidor långa utredning om hur framtidens körkortsutbildning ska utformas skickats ut på remiss. 
– Det är viktigt med säkra och kunniga förare på våra vägar. Jag välkomnar Transportstyrelsens översyn av förarutbildningen och skickar den nu på remiss för att höra remissinstansernas synpunkter, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Men Sveriges trafiklärare är skeptiska. Förslaget sammanfattas i nio punkter, som första punkt står det att körlektioner ska bli obligatoriska.
– Men man behöver bara gå två stycken. Det räcker inte, man kan ha en elev som kommer på måndagen och knappt kommer från parkeringen. Sedan återvänder de dagen efter och har knappt blivit bättre. Ändå måste vi rapportera att den här eleven har tagit sina lektioner, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Sveriges trafiklärare vill se hårdare kunskapskrav inför uppkörningar för att färre ska bli underkända.

Enligt Sveriges Trafiklärare blir den enda skillnaden mot tidigare att eleverna tvingas på en extra kostnad. 
– Efter det kan eleven i teorin skriva upp och sedan göra förarprovet och vi kommer inte att ha något mandat för att säga om den är redo för detta.

Trafiklärarna vill kunna vara med och bestämma när en elev ska upp till uppkörning. Med dagens system kan körkortselever anmäla sig till hur många prov som helst.
– Enligt utredningen får trafikskolorna ingen vetorätt. Dessutom blir det bara en kostnad för eleverna och då kommer man att skylla på oss. Då vill vi hellre inte ha pengarna för de två lektionerna.

Utredningens syfte har varit att få ner antalet underkända körkortsprov, samtidigt som man måste gå en svår balansgång mellan krav på social rättvisa. 
– Det finns heller inget krav på att man ska gå på teorilektioner. Om vi tittar på det norska systemet så säger man där att eleverna ska gå på 17 timmar teori innan de får körkortstillståndet.

En annan sak som utredarna tittat på är antalet underkända med annat modersmål. Där vill man göra det lättare för nyanlända att ta körkort, få jobb och integreras i samhället. 
– Myndigheten talar om att ge ut information på fler språk. Men skulle det inte var bättre om vi hade SFI med inriktning på körkortsutbildning.

Transportstyrelsens förslag på framtida körkortsutbildning: 

1. Blivande förare måste genomföra två utbildningstillfällen med särskild inriktning på vägledning på trafikskola innan förarprovet får genomföras. 

2. Trafiklärare och utbildningsledare ska genomgå fortbildning för att ytterligare säkerställa att de har god kompetens. 

3. Dagens krav på introduktionsutbildning tas bort för både blivande förare och handledare. 

4. Blivande förare får information om förarutbildningen i samband med ansökan om körkortstillstånd. Dessutom ska det finnas information om privat övningskörning på flera språk.

5. Privata handledare måste genomgå en utbildning och bli godkända. 

6. Privata handledare ska kunna ha flera körkortselever.

7. Vid underkänt körprov eller kunskapsprov måste den blivande föraren vänta två veckor innan denne får göra ett nytt prov.

8. Kunskapsprovets giltighetstid förlängs till ett år. 

9. Tillsynsmyndigheten får meddela föreläggande om organisatoriska brister upptäcks i tillsynen av förarprövningen. 

LÄS MER: