Ny EU-regel kan tvinga dig att skrota din fungerande nyare bruksbil. Om en reparation anses vara dyrare än bilen tvingar de nya reglerna dig att skrota hela bilen.
– Det är vanliga reparationer på verkstäder, säger Lars Bergmark vd för Svenska Fordonsbranschen.
EU-förordningen End-of-Life Vehicles (ELV) har tidigare kritiserats starkt av Svenska Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF), då organisationen länge har hävdat att det nya direktivet skulle kunna innebära slutet för veteranbilar. Men förra veckan gick MHRF ut med det positiva beskedet att förordningen kommer att ändras så att veteranbilar inte kommer att påverkas på samma sätt som det först var tänkt.
Men samtidigt som veteranbilarna räddades varnar nu den svenska fordonsbranschen för att fungerande bruksbilar fortfarande är hotade av ELV-direktivet. Och det kan gälla relativt nya bilar.
– Det innehåller många springande punkter som vi inte tycker är bra. Det vore förödande ur hållbarhetssynpunkt att skrota bilar långt tidigare än vad vi gör idag, säger Lars Bergmark, vd för svenska fordonsbranschen, till Carup.

En del av EU-förslaget är att om en reparation av en bil överstiger värdet för hela bilen, så anses den som ett uttjänt fordon. Detta är något som kan få allvarliga konsekvenser för både miljön och bilägare. Dessutom kan både äldre och moderna bilar drabbas, hävdar Lars Bergmark.
– Idag är många lösningar på moderna något som får en att höja på ögonbrynen. Det är inte längre konstruerat för att man ska kunna öppna och reparera bilen, säger han.
Svenska Fordonsbranschen anser att direktivet är orättvist mot bilägare och att det finns tre punkter i det som innebär stora problem. De hävdar bland annat att flera reparationer som faktiskt går att genomföra kanske kommer att förbjudas. I förslaget listas delar som däck, bromsar, styrning och krockskydd som ”icke reparerbara”.
– Det är vanliga reparationer på verkstäder runt om i Europa, säger Lars Bergmark.
Ett annat problem med förslaget är att det främst kommer att påverka människor med lägre inkomst. Istället för att personen får alternativet att laga bilen, måste den köpa en helt ny bil, vilket förmodligen kommer att kosta betydligt mer.
– Moderna begagnade bilar är rejält mycket dyrare än begagnade bilar för tio år sedan som är i samma ålder, säger vd:n för Fordonsbranschen.
Även miljömässigt kan den nya regeln få negativa konsekvenser, hävdar Fordonsbranschen. I stället för att laga något som är trasigt kommer man att tvingas använda jordens resurser för att tillverka något nytt.
– Det kan aldrig vara bra att ta ut nya resurser ur jordskorpan för att tillverka något nytt när man har något som fungerar, säger Lars Bergmark.
Nu uppmanar Svenska Fordonsbranschen att direktivet ska förändras. De vill bland annat att regler som felaktigt gör reparerbara bilar till skrot ska strykas, att kravet på ”ekonomisk reparerbarhet” ska tas bort och att oberoende verkstäder ska få bättre förutsättningar att laga bilar.
– Att laga i stället för att slänga är grunden för en hållbar framtid. Här har EU chansen att visa vägen, avslutar Lars Bergmark.
EU-förslag: End-of-Life Vehicles (ELV)
Om reparationen kostar mer än bilens värde, kan bilen klassas som uttjänt.
Förslaget listar delar som däck, bromsar, styrning och krockskydd som ”icke reparerbara”.
Det spelar ingen roll om den går att laga säkert.
Källa: Svenska Fordonsbranschen
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.