Ny svensk elbil byggs med Tesla-delar – toppar 360 km/h

En elektrisk superbil till lågt pris utvecklas just nu i Sverige. River bygger på teknik från Tesla Model 3 – bilen gör 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppar 360 km/h. Första prototypen är snart klar – bakom projektet finns elbilsnestorn Hansi Kobes. 
– Vi räknar med att priset blir så lågt som 550 000 kronor, säger han till Carup. 

Elektriska sportbilar har hittills varit en bristvara på marknaden. Än så länge har bara extrema bilar som Rimac Nevera och Pininfarina Battista med prislappar på över 20 miljoner kronor kommit ut på marknaden. Men snart kan det bli förändring – tack vare ett svenskt sportbilsprojekt. 

I en verkstad i Västervik utvecklar legendariske elbilskonstruktören Hansi Kobes just nu den svenska sportbilen River. Bilen får extrema prestanda, men inte någon extrem prislapp. Genom att använda komponenter från Tesla Model 3 Performance skapas en överkomlig sportbil som ändå erbjuder otroliga prestanda. 

Bilen har teknik från Tesla Model 3 och beräknas göra 0-100 km/h på 2,5 sekunder.
Elbilspionjären Hansi Kobes bygger sin nya elbil i Västervik.
Chassit och drivlinan är mer eller mindre klara och ska giftas ihop med karossen. För att få mer resurser söker han nu nya intressenter till projektet.

– Det är lätt att hitta komponenter från Tesla Model 3 idag, de finns på många bildemonteringar. Delarna används ofta inte, och det här blir ett väldigt miljövänligt sätt att bygga en elbil med litet klimatavtryck. Priset för en bil kan bli så lågt som 550 000 kronor, berättar Hansi Kobes för Carup. 

Projektet har kommit relativt långt och chassit till bilen byggs klart för fullt i Västervik under ledning av Hansi Kobes. Snart ska även karossen vara klar. Designskisserna visar en kilformad roadster med attraktiva former med inspiration från flera superbilar, som Lamborghini och McLaren. Den första prototypen ska förhoppningsvis bli färdig redan i år. 

Skisser på den nya roadstern som heter River.
Genom att använda beprävad teknik från Tesla Model 3 hålls kostnaderna nere.

För att göra bilen lätt och stark kommer den att tillverkas i ett nytt patenterat material kallat Cash, som är en unik kombination av kolfiber och rostfritt stål. En stor del av tekniken hämtas från Tesla Model 3 Performance, vilket gör projektet relativt lätt att förverkliga. 
– Vi byter ut bland annat hjulupphängningar, för de håller inte måttet och är svåra att ställa in. Bilen får luftfjädring med unika möjlighet till att göra inställningar för bankörning, säger Hansi Kobes. 

En sportbil kan göras betydligt lättare och mer strömlinjeformat än en familjebil. Bilen väger endast 850 kg exklusive batteriet. Planen är att använda batteri från Tesla Model 3, men det är också tänkbart att använda ett lättare batteri. Styrning och delar av chassit kommer från Tesla Model 3. Dessutom stärks bilen upp av det nya hybridmaterialet Cash, där kolfiber och rostfritt stål kombineras. Hansi har sökt patent på materialet.
– Vi räknar med att River får en toppfart på 360 km/h och en acceleration upp till 100 km/h under 3 sekunder, säger Hansi Kobes. 

Hansi Kobes utvecklar även en dragbil som har 100 mils räckvidd tack vare fyra Teslabatterier.
Hansi Kobes utvecklade laddhybriden Solon redan i början av 1990-talet.

I affärsplanen finns dessutom ytterligare en bil, en trailerdragare som bygger på Tesla Model 3 och som kan få 100 mils räckvidd tack vare fyra batterier. Många skulle kanske avfärda Hansi Kobes som en drömmare, men den tyskbördige konstruktören och designern är en av de mest erfarna i Sverige inom elbilsområdet. 

Redan 1992 tog han fram Solon som var Sveriges första laddhybrid med en räckvidd på sju mil på el och 60 mil på bensin. Planen var att bygga bilen i Volvos Uddevalla-fabrik, men kapitalet tog slut. Bilen var antagligen för långt före sin tid, idag finns den på Tekniska museet i Stockholm. 

Hansi Kobes har också bott i Kina och hjälpt kinesiska bilföretag att utveckla elbilar. Han var grundaren till Inizile som tog fram en elektrisk transportbil för kommuner, men projektet nådde inte ända fram. En utmaning idag är att Hansi nått den aktningsvärda åldern av 83 år. Entusiasmen och idéerna verkar aldrig sina, men kapitalet och orken börjar tryta lite. Nu öppnar han för att hitta nya samarbeten för sitt senaste projekt. 

– Vi är nära att få fram den första färdiga prototypen. Men jag kan inte blunda för det faktumet att jag är 83 år. Jag ser en stor framtid för elsportbilen River och transportbilen och letar just nu efter nya partners som kan hjälpa till med projektet, säger Hansi Kobes, som går att komma i kontakt med här.