Ny superdiesel vill utmana Tesla Semi

En rullande motorcykelhjälm som väger flera ton vill utmana Tesla Semi. Koncept-lastbilen Kenworth Supertruck 2 har nu visats upp efter en sex år lång utveckling. Med en unik design och hybriddiesel är lastbilen otroligt bränslesnål. 

Kenworth Supertruck 2 visades upp för första gången i veckan efter att ha utvecklats i sex års tid. Utseendemässigt ser lastbilen ut som en rullande motorcykelhjälm, men designen är gjord för att förbättra aerodynamiken. Designen liknar Tesla Semi, så det råder ingen tvekan vem Kenworth vill utmana.
– Vi började med en idealisk aerodynamisk form när vi började designa SuperTruck 2, säger Joe Adams, Kenworths chefsingenjör.

Inuti hytten har förarens uppsyn förbättrats med en enorm framruta. Båda sidospeglarna byttes ut till två kameror som visar upp vad de filmar på två stora skärmar. Kamerorna ska dessutom fungera så förarens mörkerseende blir tydligare.
– Vi gjorde vindrutan väldigt parabolisk i planvy och jämn för flödet. Vi gick också ett steg längre och eliminerade fysiska speglar helt och hållet, vilket minimerade luftmotståndet. Det digitala sidospegelsystemet möjliggör förbättrad övervakning av mörkerseende, säger Jonathan Duncan, Kenworths designchef.

Föraren kommer dessutom leva ett mycket bekvämt liv i lastbilen då sovplatsen fått ett stort lyft. Bordsskivan i hytten ska också gå att justera och rotera så det passar utifrån behov. Efter en lång resa kan det vara jobbigt att klättra ur lastbilen. Detta kommer inte att vara ett problem hos denna nya superdiesel, då den har en utfällningsbar trappa. 

Supertruck 2 drivs av en hybriddieseldrivlina som kompletteras av en 12-växlad automatlåda. Prototypen väger ungefär 3 ton mindre än Kenworth T660 som togs fram 2009. Föregångaren var en av sin tids mest bränsleeffektiva lastbilar, något som Supertruck 2 ska ha förbättrat med 136 procent. 
– Målet var en 100 procent förbättring av frakteffektiviteten jämfört med vår Kenworth T660 från 2009, som vid den tidpunkten utan tvekan var den mest bränslesnåla lastbilen i branschen, säger Jim Walenczak, general manager för Kenworth.


Att lastbilen drivs av diesel kanske inte känns som det mest moderna draget, vilket Kenworth själva medger. Men företaget säger att Supertrucks 2 design är väldigt flexibel och skulle lätt gå att anpassa för att passa andra typer av drivlinor i framtiden.
– SuperTruck 2 gav oss möjligheten att undersöka ny teknik i ett tidigt skede. Vi lärde oss vad som fungerade och vad som inte fungerade, säger Jim Walenczak.
LÄS MER: