Klassiska bilar kan vara mindre skadliga för klimatet än nya elbilar, hävdar en ny studie. Det krävs 46 års körning för att komma upp i den CO2 elbilen släpper ut vid tillverkning.
Vissa som äger en veteranbil har dåligt samvete för att klassikern de äger släpper ut mycket avgaser. Kanske är oron överdriven, då en ny studie hävdar att klassiker kan vara mindre skadliga för klimatet än nya elbilar. Enligt studien släpper en veteranbil i Storbritannien ut 563 kg koldioxid, då den endast körs 193 mil i genomsnitt. Studien är framtagen av försäkringsbolaget Footman & James.
Moderna bilar släpper ut mindre CO2, men körs i gengäld betydligt längre sträckor. Den stora koldioxidboven är tillverkningen. En Volkswagen Golf orkar, enligt studien, koldixodutsläpp på 6,8 ton vid tillverkningen. En modern elbil som Polestar 2 orsakar, enligt Polestar själva, utsläpp på 26 ton koldioxid när den tillverkas. Det betyder att du måste köra klassikern i 46 år för att komma upp i samma siffra.
Rapporten påpekar dock att biltillverkarna arbetar för att skapa koldixoxidnetural produktion, och då kommer det att se annorlunda ut. Polestar har som mål att producera koldixodneutrala bilar från 2030.
– Det är lätt för en att anta att klassiska bilar är mer skadliga bara på grund av deras äldre och mindre effektiva motorer, men data i denna rapport motbevisar den teorin. Det handlar egentligen om hur dessa fordon underhålls och används; det är tydligt att även om nya moderna och elbilar kan verka bättre för planeten i vardagen, är problemet hur stor påverkan deras produktion orsakar, säger David Bond, vd för försäkringsbolaget Footman James som gjort studien.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter