En ny studie i USA uppger att Tesla har högre frekvens av dödsolyckor än något annat bilmärke. Men det finns skäl till att vara skeptisk. Det behöver inte betyda att bilen är osäker.
– När vi tittar på själva bilens säkerhet ser vi ju att de är skitbra, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
Trots toppresultat i krocktester som Euro Ncap uppger en ny studie att Tesla har högst frekvens av dödsolyckor av alla bilmärken. Teslaägare har redan ifrågasatt slutsatserna. Det är analysföretaget iSeeCars som i sin senaste studie hävdar att Tesla har högst frekvens dödsfall i trafiken bland alla bilmärken i USA.
Men det finns skäl att vara skeptisk till studien.
– De tittar ju på frekvenser av dödsfall och skador per bilmärke och körsträcka och jag är lite skeptisk till den här typen av studier. Det är ju väldigt mycket förarbeteende som påverkar resultatet. Det säger ju inte så mycket om bilen utan mer vem som äger den, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam
Några av USAs största biltidningar, till exempel Road and Track, har citerat studien som är baserad på data från NHTSA över alla dödliga trafikolyckor med motorfordon som inträffar på allmänna vägar i USA mellan åren 2017 och 2022. Studien omfattar endast bilar som är tillverkade mellan 2018 och 2022 och olyckor där minst en person i fordonet har avlidit.
Studien visar att Teslas elbilar är inblandade i 5,6 dödsolyckor per miljard körda miles. Alltså dubbelt så högt som genomsnittet för alla bilmärken som ligger på 2,8. På andra plats kommer Kia med 5,5 dödsfall per miljard körda miles följt av Buick (4,8), Dodge (4,4) och Hyundai (3,9). Den är baserad på data från Fatality Analysis Reporting System (FARS) som administreras av National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i USA.
Enligt iSeeCars kan det uppseendeväckande resultatet bero mer på förarbeteenden än på bilarna i sig.
– Dessa fordon fick utmärkta säkerhetsbetyg och presterade bra i krocktester hos IIHS och NHTSA, så det handlar inte om en designfråga. Modellerna på den här listan återspeglar sannolikt en kombination av förarbeteende och körförhållanden, vilket leder till ökade krascher och dödsfall, säger Karl Brauer, ISeeCars chefanalytiker.
Studien är gjord i USA och lika färsk statistik finns ännu inte bland svenska bilmärken.
– När vi tittar på själva bilens säkerhet ser vi ju att de är skitbra så det blir lite knepigt med den där typen av studier som är så påverkade av förarbeteenden, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
Vad som orsakat att Tesla förekommer i en hög andel av olyckorna är alltså inte helt fastställt. Men enligt studien kan det handla om förarbeteenden och körförhållanden. Det behöver inte handla om brister i fordonens konstruktion eller säkerhet.
– En fokuserad och uppmärksam förare som kör i en laglig eller rimlig hastighet utan påverkan av droger eller alkohol har störst chans att komma fram säkert, oavsett vilket fordon de kör, säger Karl Brauer.
ISeeCars experter menar att säkerhetsbetyg och tekniska framsteg inte är den största faktorn kring vilken bil som är mest riskabel att köra. Men att anledningen till att Tesla är högt upp på listan beror på dess förare är också något som Anders Kullgren blir fundersam över när han jämför med tidigare statistik från Sverige.
– Det är ju svårt att säga att Tesla-förare skulle vara väldigt aggressiva förare. Däremot har vi sett att BMW-förare har högre risk. Man kan också se att de är involverade i högre krockvåld, vilken tydligt pekar på att det är förarens beteende som speglas och inte bilen säkerhet, säger Anders Kullgren.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.