Ny straffavgift på bensin tränger in folk i ett hörn

Den som ska köpa bil idag är inträngd i ett hörn. Miljontals svenskar kan inte ladda elbil hemma. Samtidigt kommer nya straffavgifter slå till mot bensin och diesel. Experter varnar för värdelösa förbränningsbilar. Hur fan ska man göra? Politikerna straffar miljontals svenskar utan att ge dem ett alternativ.

DETTA ÄR EN KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. En läsare ringde från Närke häromdagen. Det fick mig att verkligen förstå dilemmat många drabbats av nu. Helst av allt skulle han vilja ha en elbil, berättade den trevlige läsaren. Men att behöva åka till en laddstation var och varannan dag, totalt en utflykt på en timme avskräckte. Dessutom blir det lika dyrt som att tanka bensin. Bostadsrättsföreningen har inte råd med laddplatser, så möjligheten att ladda hemma är stängd många år framöver. 

Men vågar jag verkligen köpa en bensinbil? undrade läsaren. Larmen om EU:s nya straffavgifter på bensin och diesel avskräckte. Enligt skräckprognoser kan bensinen gå upp till 35 kronor litern. Dessutom har experter varnat för att bilar med bensin- och dieselmotor om några år kan bli mer eller mindre ”värdelösa”. 

Kommer bränslet att gå upp till 35 kronor? Ingen vet säkert. Men många är oroliga och förbannade över att inte ha en realistisk möjlighet att köpa elbil när straffavgifter ska läggas på bränslet.

De så kallade billiga elbilarna var inte en lösning. En småbil för 350 000 kronor fyller inte behoven för en svensk normalfamilj. Förutom laddproblemen. Det som verkade mest vettigt var en några år gammal Nissan Qashqai bensinhybrid. Men vågar jag slå till för runt 250 000 kronor? undrade läsaren. 

Samtalet fick mig att på djupet förstå att miljontals svenskar idag är inträngda i ett hörn när det gäller bilköpet. De vill egentligen inte köpa en bensinbil och bli slavar under dyr bensin och nya utsläppsavgifter från EU. Samtidigt är elbilen praktiskt omöjlig hur gärna de än vill. Det går inte lägga 10 dygn av sitt liv under ett år på att åka till laddstationer och snabbladda dyrt. 

De högre makterna försöker straffa bort förbränningsbilarna från vanligt folk, utan att ha gett ett fungerande alternativ. Vanligt folk ska tvingas köpa en elbil, utan att de har möjligheten, varken att ladda eller betala vad en vettig elbil kostar. Politikerna verkar inte ha fattat att alla inte har en villa med egen laddare. 

Hur sjutton ska övergången till elbilar bli möjlig om vi inte snabbt ser till att alla som bor i lägenhet har en vettig laddningsmöjlighet till rimligt pris? Det är den viktigaste frågan för politikerna att lösa just nu. Billigare och överkomliga elbilar kommer biltillverkarna att lösa, inom sinom tid. Användbara och rimliga elbilar kommer snart vara överkomliga på begagnatmarknaden. 

Idag exporterar vi ungefär var tredje begagnad elbil, trots att priserna börjar komma ner. Många jag pratar med vill köpa elbil, men de har inte den praktiska möjligheten. Att införa höga utsläppsavgifter på fossilt drivmedel utan att ge ett fungerande alternativ är absurt. Det är att straffa ett icke önskvärt beteende, utan att ge ett alternativ. Ungefär som att ge p-böter trots att man betalat p-avgiften, för att p-bolaget vill att vi ska stå på en dyrare p-plats långt bort. 

Menar vi allvar med utsläppsavgifter, straffavgifter på bensin och diesel och förbud mot förbränningsbilar från 2035 måste politikerna snarast fixa så att alla har samma rättvisa möjlighet att ladda elbilen hemma till rimligt pris. Annars kommer elbilar fortsätta att vara polariserande och en privelegium för höginkomsttagare. 

Vad jag gav för råd till läsaren? Köp en Qashqai, det är det minst dåliga alternativet för dig just nu. Och värdelös kommer den knappast att bli. Ingen vet säkert vad bränslepriserna verkligen landar på, bara att de höjs kraftigt. Men det sätter fingret på att miljontals bilägare är inklämda i ett hörn av politiker som inte förstått verkligheten för vanligt folk ute i Sverige. Lösningen: Gör elbilar praktiskt möjliga för alla.
LÄS MER: