Klassisk svensk bilhandlare i konkurs. Nästa offer för den bråddjupa krisen sätter skräck i branschen.
– Det är väldigt tungt, både för mig och min familj, säger vd Lars Hansson.
Han har precis avslutat ett möte med konkursförvaltaren, advokat Staffan Karnå när vi når honom. Hansson Bil i Vänersborg har funnits i 35 år och varit en kugge i det lokala näringslivet. De är auktoriserad återförsäljare för Opel och Peugeot.
– Det här känns såklart inte bra. Men krisen i branschen är bråddjup, det är ett stålbad och det har bara börjat. Det är värre än 2008 och kan kanske liknas vid det som hände 1991 när allt störtdök, säger Lars Hansson till Carup.
Den här morgonen kom alla anställda precis som vanligt. Man åt frukost och talade med varandra. Den enda skillnaden mot vanliga mornar var den polerade advokaten som kom för att tala med deras vd.
– Vi har talat med varandra och det finns intressenter som kan tänka sig att ta över. Men jag är färdig med bilbranschen efter att snart ha jobbat med den i 45 år, säger Lars Hansson.
Han är en av många mindre bilhandlare som har problem. Svenskarna köper inte nya bilar längre och då måste handlarna slå igen. På Hanssons Bil är stämningen dyster. Man har vetat att företaget stod inför utmaningar. Men hoppet är det sista som lämnar en människa.
– Det finns många underliggande anledningar till detta. Jag har läst bland annat på Carup om andra bilhandlare som råkat illa ut. Det är allt från elbilar till konsekvenserna med pandemin, säger Lars Hansson.
Just pandemieffekten är något som många i branschen talar om. När pandemin bröt ut beslutade den svenska regeringen att ge företag uppskov med skatteinbetalningar. Häromdagen gick stora kedjan Mobility Motors i rekonstruktion.
– Det är viktiga anledningar till att många har det tufft.
Hanssons Bil är något som alla i Vänersborg känner till. Där har generationer skaffat sina bilar. Från den första kärran efter nytaget körkort, till familjekombin och senare en liten sardinlåda när barnen flyttat hemifrån.
– Jag vet inte vad som händer nu, jag är 60 år och har lagt mitt liv i den här branschen. Dessutom har jag suttit i styrelsen för MRF, men nu är det slut med bilar i alla fall, säger Lars Hansson.
Han har varit engagerad i det lokala idrottslivet och lagat mat till både cyklister och bandyspelare genom åren. Vänersborg kommer att sakna sin lokala bilhandlare.
– Ingen av mina barn har tagit över, så nu går det här vidare, avslutar Lars Hansson.
Samtidigt spår experterna att fler bilhandlare kommer att följa efter. I somras spekulerade bilbranschen med en vändande konjunktur vid årsskiftet.
– Men vi har fortfarande inte märkt av det, säger Nawar Saman som är marknadschef hos Mobility Motor, som nyligen inledde en rekonstruktion på grund av sina ekonomiska problem.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.