Ny EU-lag: Så måste elbilars räckvidd testas i frysbox

Nu kan det bli lagkrav på att elbilarnas räckvidd på vintern måste anges. Idag testas alla elbilar i 23 plusgrader – och räckvidden stämmer inte på vinterhalvåret. 
– Detta är något vi har arbetat mot under lång tid. Det är glädjande att vi har kommit så långt, säger Ingunn Handagard, på NAF som drivit på för den nya lagen. 

Nya elbilar säljs med en angiven räckvidd som aldrig stämmer i svenska vintertemperaturer. Ofta kan mer än 25 procent av räckvidden försvinna när temperaturen kryper neråt. I det senaste räckviddstestet hade till exempel Toyota bZ4X 36 procent kortare räckvidd än angett. 

Idag testas alla elbilar i 23 plusgrader, som är en optimal temperatur för elbilar. Men nu är ett tuffare test som ska visa bilarnas vinterräckvidd på gång. Förslaget ska överlämnas till EU-parlamentet under sommaren 2023, antas före nyår, och planeras träda i kraft 2025. 

Norska NAF har varit pådrivande för att vintertest av räckvidd ska bli ett krav.

Norska NAF som under flera år gjort egna tester av elbilarnas räckvidd på vintern har varit pådrivande för att både EU och Norge ska få nya testnormer. 
– Det blir en viktig påverkan för konsumenterna, och gör att man kommer att få information om räckvidden för elbilar vintertid, säger Ingunn Handagard, presschef på NAF.

Det nya testet kommer att göras vid -7 grader, i en köldkammare. Provet ska ingå som en del av bilarnas typgodkännande, och kommer att gälla alla bilar. 
– Det gör att man kan jämföra hur långt olika elbilar går vintertid på ett helt annat sätt. Detta är något vi har arbetat mot under lång tid. Det är glädjande att vi har kommit så långt, säger Ingunn Handagard.