Han köpte ny elbil för 720 000 kronor. Efter 7 månader var däcken snedslitna och han tvingades betala 9575 kronor för hjulinställning och två nya däck.
– Volkswagen hänvisade till en hemlig garantibok som jag inte fick se, säger Ola Sigvardsson.
Ola Sigvardsson köpte en ny Volkswagen ID.7 elbil i april i år. Ola har en bakgrund som journalist, chefredaktör och Allmänhetens pressombudsman i Sverige. Tillsammans med motorjournalisten Håkan Matson har han podden ”Gubbar som tjötar om bilar”. Där avslöjar han hur han redan efter sju månader med sin nya elbil fick bekosta däckbyte och hjulinställning för 9575 kronor.
I början av november var det dags att byta till vinterhjul på hans nya Volkswagen ID.7. Då upptäcktes något konstigt med sommardäcken.
– En mycket bekymrad däcktekniker bad mig komma och titta på hjulen och konstaterade då att de var snedslitna, alla fyra. Och två av dem var så snedslitna att de var tvungna att kasseras helt enkelt, säger Ola Sigvardsson.

Bilen var då bara sju månader gammal och hade körts 2500 mil. Enligt däckteknikern kunde det onormala slitaget på däcken bero på felaktig hjulinställning.
– Han sa också att han hade sett liknande problem på andra elbilar från Volkswagen, till exempel ID.4.
Ola Sigvardsson bestämde sig för att reklamera både däcken och hjulinställningen hos Volkswagen Din Bil i Bromma där han köpt bilen. Men de godtog inte reklamationen. Serviceteknikern visade ett papper för Ola Sigvardsson som han uppgav var Volkswagens garantibok.
– Och i den så stod det då att om det är någonting som kan ställas in på bilen, oavsett vad det är, så omfattas det inte av den tvååriga garantin som gäller bilen i övrigt. Utan kan det ställas in så kan det också påverkas av hur bilen hanteras av ägaren och därmed gäller inte garantin.

Följden blev att han själv fick bekosta två nya sommardäck. Dessutom skulle hjulinställningen kosta över 7000 kronor. Volkswagens nya elbil kräver nämligen att sensorer kalibreras efter en hjulinställning.
– Men nu hade ju min bil rullat 2500 mil på 7 månader så han sa helt enkelt att det här finns ingen garanti som gäller, vill du ha en hjulinställningskontroll gjord så får du betala för det. Vad kostade det? Drygt 7000 kronor sa han, vilket fick mig att häpna.
Till slut gick Volkswagen Din Bil med på att ge honom 4000 kronor i rabatt på hjulinställningen och 15 procents rabatt på däcken. Istället för en kostnad på omkring 15 000 kronor landade slutnotan på 9575 kronor. Ola Sigvardsson gick med på det, även fast han inte kände sig nöjd. Men när han skulle lämna verkstaden bad han att få se garantiboken med villkoren.
– Men det gick inte. Han hade inte lov att lämna ut någonting ur garantiboken. Han fick inte göra det. Då sa jag att är det verkligen rimligt att Volkswagen har hemliga garantivillkor som jag inte får reda på när jag köper bilen och som jag inte ens får riktigt ta del av när jag åberopar garantin.

Ola Sigvardsson frågade Konsumentverket och fick klart besked om att ”all information om garantin ska vara tydlig och tillgänglig för konsumenten redan vid köp”. Men hos Volkswagen i Sverige förnekar man att det skulle finnas en hemlig garantibok.
– Våra garantivillkor är helt transparenta för våra kunder. Vi har inte några andra villkor än dem som kommuniceras till kunderna. Däremot har vi interna riktlinjer mellan oss och våra verkstäder för hur olika fall ska hanteras. I garantivillkoren framgår det tydligt att förslitningsdetaljer inte räknas som ett garantiärende. Till förslitningsdetaljer räknas bland annat däck. Vad det handlar om just vad gäller däck – och som också hänvisas till i podden – är att det mer kan beskrivas som en goodwill där verkstaden gör en bedömning att man, när bilen är väldigt ny eller inte gått särskilt långt, har en möjlighet att hjälpa kunden. Den slutliga bedömningen här görs alltid av verkstaden, säger Marcus Thomasfolk, som är informationschef för Volkswagen i Sverige.

När hjulinställningen gjordes visade det sig att det inte var något fel på den. Bara en mycket marginell avvikelse på cambervinkeln. Ändå harde däcken slitits snett.
– Det som jag känner mig bekymrad över är att om det inte är något fel på hjulinställningen och ändå slits det snett. Vad ska då hända med de alldeles sprillans nya vinterhjul som jag precis har satt på? Hur kommer de se ut framåt på kanten när jag ska byta tillbaka igen? Det är en total gåta. Jag kan inte förstå att de inte tar på sig detta nu, säger Ola Sigvardsson.
Nu är han orolig att fler Volkswagenägare är drabbade av onormalt däckslitage. Att elbilar förbrukar däcken snabbare än traditionella bilar är välkänt. De är både tyngre och har högre vridmoment.
– Servicerådgivaren medgav att de hade haft problem med ID.4 och att de på något sätt hade tagit ansvar för snedslitna däck på ID.4. Men de hade inte sett det på ID.7 och var inte beredda att ta något ansvar särskilt där. Det är väldigt märkligt, säger han.

Volkswagen förnekar att det skulle finnas något problem med att deras elbilar sliter däcken snett.
– Nej, det är inte ett känt problem för ID.7 eller specifikt för Volkswagen överhuvudtaget. Rent generellt är det så att elbilar, som en följd av ökad vikt och högre vridmoment vid acceleration, kan förbruka ett däck snabbare än en bil med förbränningsmotor. Men det här beror också väldigt mycket på bilens last, körstil och inte minst vägens beskaffenhet. Vi hade också, för några års edan, en del frågor kring däckslitage på ID.3 och ID.4. Här handlade det om en viss typ av däck som redan från början hade ett lägre mönsterdjup och därmed uppstod frågor kring mönsterdjupet från ett antal kunder, säger Marcus Thomasfolk.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















