Nya BMW M3 har 1300 hästkrafter och en fläkt som suger fast bilen i kurvorna. Men vågar verkligen BMW sätta galenskaperna i produktion?
– Det borde vara mer än tillräckligt för att ge Mercedes ingenjörer några sömnlösa nätter, säger Mat Watson på Carwow
BMW har visat upp sin första prototyp av nya elektriska M3 som kallas för Vision Driving Experience eller VDX. Prototypen har fyra elektriska motorer som tillsammans ger 1300 hästkrafter. Den har dessutom fem inbyggda fläktar som suger fast bilen i kurvor, vilket påminner om tekniken som används i en av världens snabbaste bilar, McMurtry Speirling.
– McMurtry är den snabbaste bilen jag någonsin har kört, säger Mat Watson från Carwow.
VDX ska göra 0 till 60 mph på under 1,8 sekunder enligt BMW. Det gör att den är lite snabbare än Tesla Model S Plaid och Lucid Air Sapphire.
– Men det finns en tråkig sak med den här prototypen, säger Mat Watson.

Nya BMW M3 kommer inte att få alla tekniska lösningar som VDX har, utan ingenjörerna på BMW använder prototypen för att se vilka saker de gillar och saker de uppskattar mindre. Därför är det inte alls säkert att M3 kommer att ha 1300 hästar när den väl lanseras, även om tidigare uppgifter hävdade att den kommer att ha över 1000 hästkrafter.
– Den används så att BMW kan bestämma vilka saker de vill använda till sina produktionsbilar, säger Mat Watson.
Men det vi vet om BMW M3 är att modellen kommer att lanseras både med förbränningsmotor och ett helelektriskt alternativ. Den elektriska M3 kommer att byggas på BMW:s nya Neue Klasse-plattform och att alla fyra hjulen drivs av sina egna elektriska motorer. Det ska göra att de får effekt på millisekunder. De ska även uppnå en precision som inte går att nå med traditionella drivsystem, enligt BMW själva.
M3 med förbränningsmotor kommer att ha en 3,0-liter rak sexa på 550 till 600 hästkrafter. Den kommer dessutom att få en elmotor, men till skillnad från nya M5 kommer det hybridsystemet inte att väga lika mycket. Det gör att den inte kommer att ha samma kraft, men den kommer förmodligen att väga mindre och kosta mindre.
Mat Watson tror att nya M3 med förbränningsmotor kommer att kosta runt 100 000 pund, vilket motsvarar 1,3 miljoner kronor. Nya elektriska M3 kommer att kosta lite mer och landar runt 1,6 miljoner kronor enligt Carwows expert.
– Men det får vi veta mer om när bilen lanseras någon gång under 2027 eller 2028, avslutar Mat Watson.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.