En BMW M635CSi stod orörd i 30 år och har bara gått 58 mil. Nu ska den säljas.
– Den är liksom helt jäkla otrolig. När man hissar upp den och kollar undertill, är precis allt från fabriken kvar, säger Petter Sidén som förmedlar försäljningen.
En helt unik BMW M635CSiß i nyskick, har hittats och är nu till salu i Sverige. Bilen, som har stått stilla i 30 år, har bara rullat 58 mil. Det gör den till en av de mest lågmilade klassiska BMW-bilarna som vi sett på länge.
– Den är liksom helt jäkla otrolig, mer otrolig i verkligheten, man behöver se den för att fatta hur otrolig den är. När man hissar upp den och kollar undertill, är precis allt från fabriken kvar. Det är som facit hur de här bilarna byggdes, säger Petter Sidén på Autorismo i Gävle som förmedlar försäljningen.
BMW:n tillverkades 1988 och levererades ursprungligen till en BMW-återförsäljare i Tyskland, Autohaus Meyer KG i Herne. Den är en av endast sju europeiska vänsterstyrda M635CSi-modeller som någonsin byggts i färgen laxsilver med svart inredning, vilket gör den ännu mer sällsynt. Bilen kom med fabriksalternativ som elektrisk stolsjustering, nackstöd på baksätena, klimatkontroll med AC och BBS-fälgar.
Historien bakom bilen är lika fascinerande som själva modellen. Den köptes 1988 av en japansk man som bodde norr om Tokyo. Han hade ursprungligen letat efter en M6, men eftersom den inte såldes efter 1987 i Japan, valde han istället att importera en M635CSi från Tyskland – men han fick aldrig njuta av den.
– Den japanska transportstyrelsen ville inte släppa igenom den för registrering, han som köpte bilen då behöll den för han tänkte att den kanske gick att regga i framtid. Men det hände aldrig och bilen blev stående i 30 år, säger Petter Sidén.
30 år senare, 2018, skulle en svensk som arbetade i Japan träffa BMW-ägarens dotter. Hon berättade att hennes far hade hållit bilen, tillsammans med flera andra, gömd i garaget. Svensken fick se den dolda pärlan, fastande för den och köpte bilen som han tog med hem till Sverige – nu säljs den.
– Bilen stod på en känd BMW-verkstad i Stockholm för en liten genomgång. Verkstan tipsade ägaren om oss, vi snackade under ett tag, presenterade upplägget och fick uppdraget att sälja den åt honom.
Helt jäkla makalöst, jag trodde inte på vår kontakt på verkstan i Stockholm först när han ringde oss. Vi har sålt bilar åt honom förut, men det här var ju supersmickrande att han hörde av sig just till oss.



BMW M635CSi är en av de mest betydelsefulla modellerna i BMW M:s historia och en ikon från 1980-talet. Den lanserades 1984 som toppmodellen i E24-serien och byggde vidare på det högpresterande sexcylindriga koncept som tidigare använts i BMW M1. Med sin kombination av lyxiga detaljer och prestanda blev den snabbt en populär bil. Mellan 1984 och 1989 tillverkades 5 855 exemplar av modellen, som av entusiaster fått smeknamn som “Sharknose” och “Bayern-Express”. BMW E24-serien, som M635CSi tillhör, tillverkades i hela 13 år – från 1976 till 1989 – vilket gör den till en av BMW:s mest långlivade modellserier.
Denna M635CSi som nu säljs har stått länge i ett välskyddat men dammigt garage. Det syns på bilen att den inte rört på sig under lång tid, och färgen är fortfarande matt i ytan, med en synlig patina. För att bevara den råa och orörda känslan har inget mer än en vanlig tvätt gjorts för att få bilen i fint skick, står det i annonsen.
Autorismo har utannonserat bilen för 1.995.000 kronor eller högstbjudande. Petter avslöjar att man redan har intressenter på den unika bilen. Och på frågan om man märker att den knappt är använd och hur högt upp den kvalar på hans lista, svarar han såhär:
– Det här är en ny dimension. Jag skulle säga att det är topp 1. Vi älskar ju entusiastbilar, vi är riktiga bilnördar, har sålt jättemycket unika exemplar men aldrig på den här nivån. Vi säljer allt ifrån nyare Ferraris till äldre bilar men det här är den coolaste.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.