Nu ska straffångar bygga Ladas bilar i Ryssland

Straffångar ska nu att används för att bygga Lada-bilar i Ryssland. AvtoVaz ska bygga fler bilar, men har drabbats av brist på arbetskraft när 100 000-tals män kallats in till armén. 
– De bad kriminalvårdens)ledning om stöd och hjälp med att välja ut personal till företaget bland de tvångsdömda, uppger ryska kriminalvården, uppger Reuters

Alla europeiska bilföretag har dragit sig ur Ryssland efter invasionkriget i Ukraina. De flesta kinesiska tillverkare är dock kvar. Det har gjort att Ryssland nu är mer beroende av sin egen bilindustri. 

AvtoVaz som tillverkar Lada försöker växa, men bristen på arbetskraft är stor. 100 000-tals yngre ryska män har kallats in till kriget mot Ukraina, medan andra män har flytt från landet för att slippa bli inkallade i kriget. Nu tar AvtoVaz till oortodoxa metoder för att säkra tillgången på arbetskraft.

Legendversionen av Lada Niva saknar många moderna funktioner, nu ska den byggas av fångar.

AvtoVaz har nu bett kriminalvården om hjälp för få arbetskraft till sina fabrik i Togliatti, uppger Reuters och Autonews. Rysslands federala fängelsetjänst FSIN har haft möten med AvtoVaz som vill öka produktionen med 28 procent från september och 40 procent från januari, uppger Reuters. AvtoVaz har inte kommenterat uppgifterna. 

Ryssland lider av svår arbetskraftsbrist sedan många inkallats till kriget, och arbetslösheten är endast 3,3 procent.
– I detta avseende, och även med hänsyn till den extremt spända situationen på arbetsmarknaden i Togliatti och Samara-regionen, bad fabrikens representant kriminalvårdens ledning om stöd och hjälp med att välja ut personal till företaget bland den tvångsdömda arbetskraften, uppger kriminalvården.

Lada och AvtoVaz har även haft stora utmaningar när det gäller att hitta delar till sina bilar. De har tvingats bygga bilar utan ABS-bromsar, krockkuddar och andra moderna funktioner. Under förra året släpptes en Legendmodell av Lada Niva, som mer eller mindre är samma version av bilen som presenterades 1978.