Nu har filmen om Ferruccio Lamborghini haft premiär på Roms filmfestival.
Sagan om bilmärket Lamborghini börjar med ett bråk med Enzo Ferrari. Lamborghini sökte upp honom efter att kopplingen gått sönder på två Ferrari-bilar.
– Du kan inte köra mina bilar, kör dina traktorer, sa Ferrari.
Hämnden blev att starta bilmärket Lamborghini.
Historien om bilmärket Lamborghini är så spännande att den nu blivit till filmen ”Lamborghini – The Man Behind the Legend”. Ferruccio Elio Arturo Lamborghini föddes den 28 april 1916 i Bologna i Italien. Hans föräldrar var bönder och Ferruccio blev snabbt intresserad av traktorer. Han började skruva på sin fars traktorer och började studera på teknisk skola i Bologna.
Under andra världskriget gjorde han tjänst inom transportavdelningen i det italienska flygvapnet och när britterna tog honom som krigsfånge fick han reparera trasiga brittiska militärfordon och lärde sig hur man fick fordon att fungera igen utan reservdelar.
När kriget var över var efterfrågan enorm på traktorer i Italien. Lamborghini började skruva ihop överskottsmaterial från kriget till traktorer som bönderna i Bolognatrakten köpte av honom. Allt började i ett litet garage, men verksamheten blev snabbt väldigt framgångsrik, och snabbt flyttade han till större lokaler i Cento utanför Bologna.
Bilintresset var stort hos Ferruccio och han började trimma upp Fiat-bilar. Han deltog i 1948 års Mille Miglia med en en rejält vässad Fiat Barchetta Sport, men fick bryta efter en olycka. Traktorfabriken gick allt bättre och 1949 kunder han börja bygga traktorer från grunden utan överblivna delar. Lamborghini Trattori var ett faktum och fabriken fick snabbt stora framgångar. Traktorerna blev berömda som de bästa i hela Italien. För att göra reklam hade Ferruccio Lamborghini uppvisningar i tractorpulling i Bologna.
På 1950-talet blev Ferrucio Lamborghini snabbt en mycket förmögen man och köpte flera exklusiva bilar, bland annat Mercedes 300 SL, en Jaguar och två Ferrari, en vit som han själv körde och en svart som hans fru använde. Men han retade snabbt upp sig på Ferrari-bilarna som fick problem med kopplingarna. Han upptäckte att det var vanliga traktorkopplingar som satt i Ferraris bilar. Genom att installera en Borg & Beck-koppling direkt från reservdelslistan på en traktormodell lagade han sina Ferraribilar.
Han bestämde sig för att ta hämnd på Enzo Ferrari genom att starta ett konkurrerande bilmärke. Han var så irriterad att han besökte Ferraris högkvarter i Maranello för att personligen söka upp Enzo Ferrari. Men Ferrari ville inte prata en enkel traktorfabrikör: ”Du kan inte köra mina bilar, kör dina traktorer”, sa Ferrari. Detta gjorde Ferrucio mycket upprörd.
För att slå Enzo Ferrari anställde han de bästa konstruktörerna som gick att hitta i Italien. Giotto Bizzarrini och Gian Paolo Dallara hade lägligt nog slutat året innan efter en schism med Enzo Ferrari. De bestämde sig för att bygga en GT-bil som skulle spöa Ferrari och en ny fabrik uppfördes i ett industriområde i Sant’Agata Bolognese som ligger mellan Bologna och Modena. Bizzarrini började konstruera en V12-motor som kom att bli legendarisk.
Ett år senare stod den första prototypen av Lamborghinis sportbil klar: Lamborghini 350 GT. Lamborghini byggde snabbt upp en bilfabrik i Sant’Agata Bolognese drygt två mil från Bologna och 1964 levererades de första bilarna till kunderna. Trots att Lamborghini i grund och botten var en traktormekaniker visade sig den nya sportbilen vara ett mästerverk. Den hade en V12-motor på 270 hk och en toppfart på hela 254 km/h. Med visst fog kunde bilen sägas vara bättre än dåtidens Ferrari. Den hade en femväxlad låda i stället för Ferraris fyrväxlade. Den vägde bara 1050 kg och accelererade snabbare än nya Ferrari 275 GTB.
Bara ett par år senare chockade Lamborghini Ferrari och världen på nytt. Lamborghini Miura presenterades och var den första superbilen med mittmotor och lättviktschassi. Bilen hade en V12-motor på 350 hk och var världens snabbaste produktionsbil 1966. Men från början var Ferruccio Lamborghini emot mittmotorbilar, men tvingas ge efter. Miura satte ett fantastiskt världsrekord på 288,6 km/h 1967.
Men det skulle komma att bli ännu mer extremt. Ferruccio Lamborghini initierade 1970 utvecklingen av en ny superbil. Lamborghini och hans ingenjörer ville ta fram en bil med en design som både var mer strömlinjeformad och som skulle chocka världen. Resultatet var den kompromisslösa Countach som visades upp på bilsalongen i Genève 1971. Men det skulle ta företaget ytterligare tre år innan bilen var klar för produktion.
Men tiderna hade försämrats kraftigt, inflationen steg och oljepriserna gick upp (känns det igen?). Och både traktorfabriken och bilfabriken hade börjat gå dåligt. Ferruccio bestämde sig för att sälja merparten av sina företag och dra sig tillbaka för att börja odla vin, det mest kända vin som blev känt som Sangue di Miura, tjurens blod. Ett Barolovin du kan köpa än idag.
Precis som med affärslivet och biltillverkningen var privatlivet dramatiskt. Ferruccio gifte sig tidigt med Clelia Monti, 1947 fick de sonen Antonio Lamborghini, även kallad Tonino. Tragiskt nog avled Clelia under förlossningen. Senare gifte Ferruccio om sig med Annita Borgatti, men äktenskapet tog snabbt slut. Ferruccio gifte sig en tredje gång med Maria-Teresa Cane och de fick dottern Patrizia.
Ferruccio byggde upp den stora vingården La Fiorita Lamborghini som producerar 800 000 flaskor vin per år. Ferruccio Lamborghini dog i februari 1993, kort före sin 77-årsdag. Idag drivs vinegendomen av dottern Patrizia Lamborghini. Tidigare fanns ett museum med Lamborghinibilar på egendomen, men sonen Tonino Lamborghini byggde ett nytt museum, ”Museo Ferruccio Lamborghini”, som som invigdes 1995. Senare har museet flyttat till Funo di Argelato. Där visas både bilar, traktorer, båtar, helikopter och allt annat som signore Lamborghini skapade under sitt händelserika liv.
Filmen om Lamborghini har nu premiärvisats på filmfestivalen i Rom och i januari får den publik premiär på Amazon Prime. Filmen skrevs och regisserades av Oscarvinnaren Bobby Moresco och i huvudrollerna syns Frank Grillo, Mira Sorvino och Gabriel Byrne.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter