Nu blir jag straffad av elbolaget för att jag kör elbil

De nya straffavgifterna på el som införts för 500 000 svenska hushåll slår hårt mot oss elbilsägare. Jag riskerar att få en straffavgift på över 1000 kronor i månaden om jag laddar elbilen fel. Laddar jag som elbolaget rekommenderar blir batteriet inte ens halvfullt och el går åt i onödan. 

DETTA ÄR EN KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Bensinskatten sänktes med 75 öre vid tolvslaget. Vi som kör elbil får däremot finna oss i dyrare, långsammare och krångligare laddning. Inte nog ett elskatten höjdes igen och gått upp med 12 procent på två år. Vid nyår fick 100 000-tals svenska elkunder hos Ellevio också nya straffavgifter när elbilen laddas eller mycket energi görs åt i hushållet, så kallade effekttariffer. Budskapet från makthavare och elbolag verkar tydligt – skaffa inte elbil, laga inte mat på kvällarna. Är verkligen vårt elnät så otroligt uselt?

Den nya avgiften mäter mina tre högsta effekttoppar under månaden. På medelvärdet av de tre ska jag betala en effektavgift på 81,25 kronor per kW. Redan efter tre dagar med avgiften tycker jag att den slår fel och begränsar min vardag. Tanken är att vi ska ladda våra elbilar på låg effekt mellan klockan 22 och 06 på morgonen för att undvika straffavgifter som kan landa på 1500 kronor i månaden. Bara att slå på ett par spisplattor vid fel tillfällen några gånger kan kosta mig 5 kW i effekttariff eller över 400 kronor. Att köra hushållsmaskiner obevakat på natten avråder både försäkringsbolag och räddningstjänst från på grund av brandrisken.

Elbilar bör laddas med 3,7 kW enligt elbolaget Ellevios råd för effekttariffer. När januarikylan slår till kan det ta en evighet.

Effekten som elbilen laddas med läggs ovanpå all el som huset drar. Den som har två elbilar riskerar att bli straffad bortom rim och reson. Elvärme, spis, ugn tvättmaskin och andra hushållsmaskiner är svåra att undvika att använda. När det är smällkallt som nu i januari kan det bli rejäla effekttoppar. Visserligen har elnätsavgiften sänkts, men summan av kardemumman blir en betydligt högre elräkning. Kanske vänjer man sig, men psykologin med effekttariffen känns jobbig. Hade det inte kunnat göras med morötter istället för med piska?

De nya tarifferna tvingar mig dessutom att göra av med mer el. För det första hinner batteriet i en elbil bli iskallt på vintern innan det är dags att starta laddningen klockan 22. Just nu är det 17 minusgrader norr om Stockholm där jag bor. För att ladda en elbil som är nerfrusen behöver batteriet värmas för att det inte ska skadas. Till det åtgår extra energi. Hade elbilen istället laddats direkt efter körning hade mindre energi gått åt. 

För det andra föreslår elbolaget Ellevio att vi ska ladda elbilen med en effekt på endast 3,7 kW efter klockan 22 istället med 11 kW som många laddar med idag. På 8 timmar mellan klockan 22-06 hinner batteriet inte ens bli halvladdat. Mätningar visar dessutom att så låg effekt gör att det blir ett stora energiförluster vid laddningen. Istället för ett spill på 7 procent kan 15 procent av energin försvinna i tomma intet. Kalla vinternätter är det inte säkert att laddningen startar då en del effekt måste användas till värme i batteriet.

Effekttariffer kommer att bli lagkrav från 1 januari 2027. Men redan nu väljer jätten Ellevio att gå händelserna i förväg och införa avgiften. Informationen har varit knapphändiga och jag har pratat med flera som inte förstått att den införts. Råden och genomförandet från elbolaget Ellevio är illa genomtänkta. Effekttarifferna borde inte ha införts i förtid. Det hade varit mycket bättre att ha två års tid att förbereda sig på EU-lagen 2027. Kanske är det dags att gå tillbaka till bensin som blir allt billigare?
LÄS MER: