Nu backar Tesla: ”Det var djävulens påfund”

Tesla överger kritiserad blinkersfunktion. När nya Model Y presenterades var ordningen återställd. 
– Det är djävulens påfund om man får säga så, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Euro NCAP meddelade förra året att de kommer med nya krav från 2026. För att en bilmodell ska få högsta betyget i deras säkerhetstest, måste deras viktiga funktioner vara lättåtkomliga för föraren. Nu byter Tesla ut sina kritiserade knappar för blinkers på ratten i nya modeller och låter nya Tesla Model Y fortsätta ha blinkersspak. Än så länge finns knapparna dock kvar i Model 3, Model S och Model X.

– Jag kan tänka mig att Teslas beslut om att återgå har sin grund i detta. Alla vill vara med och få ett bra betyg där. En av anledningarna är att många företag och myndigheter som köper in bilar kräver att man har Euro NCAP:s högsta betyg, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg kallar Teslas rattknappar för att blinka för ”djävulens påfund”. Nu har Tesla lyssnat på kritiken och återgår till en vanlig spak för blinkers.
Nya Tesla Model Y – med gammal hederlig blinkersspak. Bild: Tesla

Bilföretagens ingenjörer tävlar om att komma på de mest häftiga lösningar på klassiska funktioner. Även om tanken är god, så för det med sig en massa problem när det kommer till praktiken ute på vägarna. 
– Människan är ett vanedjur, man är inlärd att vissa saker sitter på bestämda platser. Om konceptet ändras blir det knap och det kan uppstå farliga situationer. 

Ett bra exempel kommer från 1970-talet. När Citrën släppte sin CX-modell hade ingenjörerna försökt hitta nya lösningar på flera viktiga funktioner. Resultatet blev mängder med kollisioner. När Tesla nu överger sin gamla blinkersfunktion, tror Jeanette Jedbäck Hindenburg att det kan bli början på en våg. 
– Jag blir inte förvånad om fler följer efter och löser viktiga funktioner med taktila lösningar. 

Citroën CX hade en egensinnig förarmiljö.
Airbus och Boeing har olika standarder för knappar och funktioner, något som trafiksäkerhetsexperten är kritisk till. På bilden syns den digitala cockpiten med pekskärmar i Airbus A350. Bild: Airbus

Trafiksäkerhetsexperten har ett bra exempel från en annan bransch.
– Ett bra exempel har vi från flygbranschen. De två stora tillverkarna Airbus och Boeing har olika standarder för var de har knappar och funktioner. Det leder till att man måste lära sig allt sådant här för aldrig något gott med sig.

Hon ser gärna regler för biltillverkarna. Om alla modeller har samma position och funktion för viktiga funktioner, kommer trafiken att bli säkrare. 
– Ju mer man kan standardisera viktiga funktioner i en bil, desto bättre är det. Därför tycker jag att det är toppen om man återgår till den klassiska blinkersfunktionen.

Jeanette Jedbäck Hindenburg har ett bra exempel från vårt västra grannland. Där är Teslor mycket populära. Men deras hejdlösa kärlek att placera funktionerna på nya och påhittiga ställen har inneburit en hel del besvär.
– Det finns en studie från Norge som visar att man haft 100 000 tillbud på grund av att defrostern är svår att komma åt. Det finns mycket tunnlar i landet och när man kör ut på andra sidan blir rutan immig. Om man då måste trycka sig fram på en pekskärm kan det bli farligt. 
Om någon är intresserad av att läsa den norska studien så finns den på nätet, författaren heter Gunhild B Saetren
LÄS MER: