Njöt av självkörning i ny Tesla – då händer detta

Amerikanen Wally njöt dagligen av det självkörande systemet i sin nya Tesla. Men plötsligt gick något riktigt snett, hävdar han.
– Ratten började plötsligt vrida sig snabbt, säger Wally.

Det var en 2025 års Model 3 och utrustad med den senaste versionen av Teslas självkörande system Full Self-Driving Supervised. Wally som bor i Alabama i USA gillade funktionen och använde den nästan dagligen i elbilen.
– Jag var glad att bilen kunde köra mig till Waffle House och att jag bara kunde luta mig tillbaka och koppla av på väg till jobbet, berättar han för Electrek.

Men en morgon för två månader sedan slutade pendlingen i en våldsam olycka. Wally hade precis slagit på självkörningssystemet och säger att han var uppmärksam på vägen när bilen plötsligt började svänga kraftigt åt sidan. På forumet Reddit har Wally delat med sig av filmer och bilder från kraschen.
– Jag körde till jobbet och hade Full Self-Driving på. Den mötande bilen passerade och ratten började plötsligt vrida sig snabbt. Bilen körde ner i diket, nuddade ett träd och voltade. Jag hade ingen chans att reagera, säger han.

Bilen hamnade upp och ner efter kraschen. Wally hängde fastspänd i säkerhetsbältet och såg blod droppa ner mot glastaket. Hans haka hade spruckit och behövde sys med sju stygn.
– Jag satt fastspänd upp och ner och såg blodet droppa ner mot glastaket utan att veta varifrån det kom. Jag lossade bältet och satte mig mellan framstolarna. Min mobil hade slagit på krockdetektering och meddelade att räddningstjänst var på väg. Kroppen var i fullständig chock.

En granne kom springande för att hjälpa till och kort därefter anlände brandkåren som fick hjälpa honom ut ur bilen. Tesla kallar sitt system för självkörande, men det är i själva verket ett förarassistanssystem som kräver att föraren hela tiden är redo att ta över. Företaget har nyligen lagt till ordet “Supervised” i namnet för att förtydliga detta. Trots det har Tesla nyligen publicerat inlägg på X där de beskriver användningen av FSD som att man kan “luta sig tillbaka och titta på vägen”.

Enligt Tesla är det alltid föraren som bär det yttersta ansvaret vid en olycka även när bilen kör själv. Wally använde den senaste mjukvaruversionen, FSD v13.2.8, tillsammans med Teslas nyaste hårdvara, kallad Hardware 4. Nu har Wally begärt att få ut bilens data för att få veta vad som egentligen hände.

Wally har delat med sig av sin olycka på forumet Reddit.

LÄS MER:

Senaste nytt