Nu har den första vätgasmotorcykeln byggts. Kawasakis Ninja H2 ser ut som tagen ur en science fictionfilm. Enligt skaparna ska de finnas på marknaden 2030. Problemet är bara tillgången till vätgas.
Kawasakis hojar brukar vara gröna. Men den här har man målat i blått, samma färg som vätgas. Och kanske är det så här framtidens motorcyklar ser ut. När Kawasaki visade upp sin nya vätgashoj Ninja H2 var intresset väldigt stort. I Japan sätter många stor tilltro till att just vätgastekniken ska bli framtidens motorfrälsning. Och ingenjörerna berättade gärna om hur de löst de tekniska problemen.
– Vi har fått justera upphängningen där bak för att kunna få plats med vätgastankarna, förklarar Satoaki Ichi, som varit projektledare.
Det är de stora tankarna baktill som sticker ut. De ger den här motorcykeln sin futuristiska karaktär. Den har en 998 kubiks motor och fungerar på samma sätt som vanligt, förutom att man tankar med vätgas.
– Vätgasmotorer producerar energi på samma sätt som traditionella förbränningsmotorer, säger Satoaki Ichi.
Tillsammans med Suzuki och Honda började Kawasaki förra våren projektera med den här motorcykeln och nu, mindre än 18 månader senare, är den redan klar att visas upp och provköras på en bana i Japan.
– Eftersom vätgasen förbränns snabbare än vanlig bensin så får föraren en starkare känsla av reaktion. Sedan bidrar det också hur luften strömmar in i motorn som ger en upplevelse av mer kontroll, säger Satoaki Ichi.
Han och de andra som arbetat med att ta fram den här nya motorcykeln är stolta över hur man lyckats samarbeta över företagsgränserna för att komma i mål med projektet. Men motorcykeln är fortfarande långt ifrån att komma ut på marknaden. Dagens prognos är att den först kommer att kunna säljas 2030.
En av anledningarna till detta är den dåliga tillgången på vätgas. Idag är den mest vätgasen som produceras tillverkad av fossila bränslen. Och processen innebär stora utsläpp av koldioxid. Det pågår forskning och arbete kring så kallad grön vätgas, som görs av sol eller vind. Men det arbetet har på många platser stannat av. Förutom i Japan, där vätgasen är något som man sätter stor tilltro till.
Andreas Jemn är journalist och författare.