Nattsvart – nu hänger hela Volvo på en skör tråd

Nedskrivningen på 11,4 miljarder kronor avslöjar hur illa läget är i Volvo Cars. De nya elbilarna gör fiasko. Samtidigt som modellerna som säljer bra snart är 10 år gamla. Det ser nattsvart ut för Volvo – och livlinan är en mycket skör tråd.

DETTA ÄR EN KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Volvo tog i rejält när de skulle utveckla sin nya elbil EX90. Den skulle få lika avancerad teknik som Tesla med två centraldatorer. Men ingen på Volvo behärskade tekniken. Ledningen med Håkan Samuelsson i spetsen lyssnade inte på ingenjörer som slog larm. Nu ser vi resultatet. Snart tre år efter att bilen presenterades är den ännu inte färdig och full av buggar. Nu tvingas Volvo ta en smäll på 11,4 miljarder. Redan nu erkänner Volvo att elbilarna EX90 och ES90 aldrig kommer att sälja så mycket som de räknat med. Dessutom måste de plöja ner ännu mer pengar i elbilarna som fortfarande inte är klara.

Det här innebär att Volvo kommer att göra en jätteförlust i kvartalsrapporten som kommer på torsdag. En total förlust på minst 8 miljarder kronor är inte otrolig. Det kan bli värre än så om andra negativa nyheter dyker upp. Och nu hänger Volvos framtid på en mycket skör tråd. Nuvarande elbilar från Volvo säljer dåligt. På ett år har elbilsförsäljningen rasat med 23 procent.  Och det som ska rädda Volvo är – ännu fler nya elbilar på helt nya oprövade plattformar.

Håkan Samuelsson, 74, har kallats in för att reda upp röran i Volvo Cars han själv orsakat. Vad talar för att han ska lyckas bättre denna gång?

De enda modeller som går riktigt bra för Volvo är de gamla trotjänarna med bensinmotor och laddhybrider: XC60, XC90 och XC40. Men det här är 8-10 år gamla modeller som Volvo har förnyat nödtorftigt med nya grillar och en lite större skärm inne i bilen. Väldigt bra bilar i grunden, men tiden har sprungit ifrån dem. Att Volvo XC60 säljer bättre än någonsin på ålderns höst är Volvos räddning just nu. Men samtidigt en pyrrhusseger.  

Men gamla XC60 och XC90 kommer inte att kunna hålla nyare konkurrenter stången så länge till. Modellerna lever redan på lånad tid. Men Volvo verkar ha bestämt sig för att inte komma med några direkta efterträdare till sina mest sålda produkter. Sedan flera år tillbaka har de lagt ner utvecklingen av efterträdare med förbränningsmotorer. Motorutveckling och motorfabriker är sålda till Geely och Renault. En märklig strategi – Audi, BMW, Mercedes och VW tänker annorlunda.

Volvos räddning består enbart av elbilar. Nya EX60 har ännu mer avancerad teknik än EX90 som nu orsaker en jättesmäll. Nya EX60 ska visas upp för världen i januari nästa år. Men ingen vet när bilen är färdig att börja levereras till köparna. Den bygger på utvecklad teknik från Volvo EX90, något som inte alls låter betryggande. Troligen är den inte klar för leverans förrän under 2027.

Volvos utvecklingschef Anders Bell är huvudansvarig för den nya SPA3-plattformen som ska rädda Volvo. Men hittills har Volvos utvecklare gått bet på att få SPA 2 att fungera felfritt. Efter bara två modeller skrotas SPA 2 och Volvo får ta en smäll på 11,4 miljarder kronor.

Nu hänger hela Volvos framtid och överlevnad på en mycket skör tråd. Fiaskoplattformen SPA2 har just kostat Volvo 11,4 miljarder kronor. Att efterträdaren som heter SPA3 ska bli räddningen efter SPA2 låter som en oerhört skör livlina. Sällan eller aldrig har Volvo varit så här illa ute som nu. Blir EX60 bara lite försenad är Volvo i ett akut krisläge.  

Att gamle vd:n Håkan Samuelsson, 74, kallats in för att lösa krisen måste sägas vara stor ironi. Det är hans vacklande strategier som nu straffar sig för Volvo. Det var Samuelsson som drog i gång vågspelet med Tesla-teknik i EX90. Och det var Samuelsson som avbröt all utveckling av nya hybrider som kan axla storsäljarna XC60 och XC90. Planen från början var att EX90 även skulle kommit som hybrid, men det stoppades av Håkan Samuelsson. Han ska nu lösa en kris han själv skapat och där efterträdaren Jim Rowan orättvist gjorts till syndabock. Vad talar för att Samuelsson ska lyckas den här gången?
Volvo står och faller med nya fräscha chefer och bilmodeller.

Åtta år gamla Volvo XC60 står för över en tredjedel av Volvos försäljning. Nyligen gick den om Volvo 240 som den mest sålda Volvon någonsin.

Så har det gått för Volvos bilmodeller fram till 30 juni 2025

Hittills i årSamma period
Modell20252024ÄndringÄndring %
EC40659910911−4312-40 %
EM90219966−747-77 %
EX303563947822−12183-25 %
EX30 CC2480248
EX90779707797
S601316422941−9777-43 %
S901264821795−9147-42 %
V601215114440−2289-16 %
V60 CC35074290−783-18 %
V9035981982161682 %
V90 CC13322663−1331-50 %
XC-EX408324591352−8107-9 %
XC6012040711571046974 %
XC905322653201250 %
Total353780388073−34293-9 %
Källa: Volvo Cars

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt