Nedskrivningen på 11,4 miljarder kronor avslöjar hur illa läget är i Volvo Cars. De nya elbilarna gör fiasko. Samtidigt som modellerna som säljer bra snart är 10 år gamla. Det ser nattsvart ut för Volvo – och livlinan är en mycket skör tråd.
DETTA ÄR EN KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Volvo tog i rejält när de skulle utveckla sin nya elbil EX90. Den skulle få lika avancerad teknik som Tesla med två centraldatorer. Men ingen på Volvo behärskade tekniken. Ledningen med Håkan Samuelsson i spetsen lyssnade inte på ingenjörer som slog larm. Nu ser vi resultatet. Snart tre år efter att bilen presenterades är den ännu inte färdig och full av buggar. Nu tvingas Volvo ta en smäll på 11,4 miljarder. Redan nu erkänner Volvo att elbilarna EX90 och ES90 aldrig kommer att sälja så mycket som de räknat med. Dessutom måste de plöja ner ännu mer pengar i elbilarna som fortfarande inte är klara.
Det här innebär att Volvo kommer att göra en jätteförlust i kvartalsrapporten som kommer på torsdag. En total förlust på minst 8 miljarder kronor är inte otrolig. Det kan bli värre än så om andra negativa nyheter dyker upp. Och nu hänger Volvos framtid på en mycket skör tråd. Nuvarande elbilar från Volvo säljer dåligt. På ett år har elbilsförsäljningen rasat med 23 procent. Och det som ska rädda Volvo är – ännu fler nya elbilar på helt nya oprövade plattformar.

De enda modeller som går riktigt bra för Volvo är de gamla trotjänarna med bensinmotor och laddhybrider: XC60, XC90 och XC40. Men det här är 8-10 år gamla modeller som Volvo har förnyat nödtorftigt med nya grillar och en lite större skärm inne i bilen. Väldigt bra bilar i grunden, men tiden har sprungit ifrån dem. Att Volvo XC60 säljer bättre än någonsin på ålderns höst är Volvos räddning just nu. Men samtidigt en pyrrhusseger.
Men gamla XC60 och XC90 kommer inte att kunna hålla nyare konkurrenter stången så länge till. Modellerna lever redan på lånad tid. Men Volvo verkar ha bestämt sig för att inte komma med några direkta efterträdare till sina mest sålda produkter. Sedan flera år tillbaka har de lagt ner utvecklingen av efterträdare med förbränningsmotorer. Motorutveckling och motorfabriker är sålda till Geely och Renault. En märklig strategi – Audi, BMW, Mercedes och VW tänker annorlunda.
Volvos räddning består enbart av elbilar. Nya EX60 har ännu mer avancerad teknik än EX90 som nu orsaker en jättesmäll. Nya EX60 ska visas upp för världen i januari nästa år. Men ingen vet när bilen är färdig att börja levereras till köparna. Den bygger på utvecklad teknik från Volvo EX90, något som inte alls låter betryggande. Troligen är den inte klar för leverans förrän under 2027.

Nu hänger hela Volvos framtid och överlevnad på en mycket skör tråd. Fiaskoplattformen SPA2 har just kostat Volvo 11,4 miljarder kronor. Att efterträdaren som heter SPA3 ska bli räddningen efter SPA2 låter som en oerhört skör livlina. Sällan eller aldrig har Volvo varit så här illa ute som nu. Blir EX60 bara lite försenad är Volvo i ett akut krisläge.
Att gamle vd:n Håkan Samuelsson, 74, kallats in för att lösa krisen måste sägas vara stor ironi. Det är hans vacklande strategier som nu straffar sig för Volvo. Det var Samuelsson som drog i gång vågspelet med Tesla-teknik i EX90. Och det var Samuelsson som avbröt all utveckling av nya hybrider som kan axla storsäljarna XC60 och XC90. Planen från början var att EX90 även skulle kommit som hybrid, men det stoppades av Håkan Samuelsson. Han ska nu lösa en kris han själv skapat och där efterträdaren Jim Rowan orättvist gjorts till syndabock. Vad talar för att Samuelsson ska lyckas den här gången?
Volvo står och faller med nya fräscha chefer och bilmodeller.

Så har det gått för Volvos bilmodeller fram till 30 juni 2025
Hittills i år | Samma period | |||
Modell | 2025 | 2024 | Ändring | Ändring % |
EC40 | 6599 | 10911 | −4312 | -40 % |
EM90 | 219 | 966 | −747 | -77 % |
EX30 | 35639 | 47822 | −12183 | -25 % |
EX30 CC | 248 | 0 | 248 | – |
EX90 | 7797 | 0 | 7797 | – |
S60 | 13164 | 22941 | −9777 | -43 % |
S90 | 12648 | 21795 | −9147 | -42 % |
V60 | 12151 | 14440 | −2289 | -16 % |
V60 CC | 3507 | 4290 | −783 | -18 % |
V90 | 3598 | 1982 | 1616 | 82 % |
V90 CC | 1332 | 2663 | −1331 | -50 % |
XC-EX40 | 83245 | 91352 | −8107 | -9 % |
XC60 | 120407 | 115710 | 4697 | 4 % |
XC90 | 53226 | 53201 | 25 | 0 % |
Total | 353780 | 388073 | −34293 | -9 % |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter