Här är Nevs mystiska vändning om gamla Saabfabriken. Företaget som bara har 23 anställda behåller den enorma Saabfabriken med 483 000 kvadratmeter golvyta. De kinesiska ägarna Evergrande vill inte längre att fabriken säljs.
– De har sagt att det är viktigt att vi behåller vissa delar som visar rötterna och minnen, säger Nevs vd Nina Selander till Ttela.
Nevs som tog över Saabs konkursbo och gamla fabrik i Trollhättan är i kris och har sagt upp 257 av 280 anställda. Från början var planen att hela fabriken skulle säljas och att företaget skulle avvecklas och läggas ned. Nevs har redan sålt kontorslokaler på 65 000 kvadratmeter med tillhörande mark, det så kallade Tekniska, till Trollhättans kommun för 256 miljoner kronor.
Men nu kommer den mystiska nyheten om att Nevs ändrar sig och tänker behålla resterande delar av fabriken. De 23 kvarvarande anställda i Nevs ska dela på 483 000 kvadratmeter fabriksyta. Det är Nevs kinesiska ägare Evergrande som har gett nya order om fabrikens framtid. Nevs anställda i Sverige vet inte exakt vad den nya planen innebär.
– Nu vill de att vi hyr ut fabriken. Klart att Evergrande har en tanke med det men vad det innebär för oss vet jag inte, säger Nevs vd Nina Selander till TTela.
Evergrande har sagt till Nevs att det är viktigt att behålla vissa delar som visar rötterna och minnen. De 23 anställda som blir kvar ska i första hand arbeta med underhåll av den gamla Saabfabriken, med de ska också riva ut kvarvarande utrustning i lackeringsverkstaden och monteringshallarna. Vad som ska hända med fabriken är än så länge höljt i dunkel.
– Vi för redan en del diskussioner men det kan vara något helt annat än fordonstillverkning. Förhoppningsvis innebär detta också fler arbetstillfällen i Trollhättan, säger Nina Selander.
I Trollhättan finns det nu en del oro över vad som ska hända med Saabs anrika fabrik och vad Nevs och Evergrandes planer egentligen är. Nevs hemsida är nu nedtagen och bara en mejladress finns kvar.
– Förhoppningsvis är det bara dessa företagsekonomiska överväganden som ligger bakom Evergrandes beslut. Man kan dock aldrig veta om det finns statliga drivkrafter bakom kinesiska företags ageranden i andra länder. Vi kan inte vara naiva inför Kinas ökande inflytande, skriver Ttela i en ledartext.
När Nevs städade ut kontorslokaler som sålts hittades i förra veckan unika historiska skisser på okända Saabmodeller. För ett par veckor sedan sålde de ut två av de allra sista Saab 9-3-bilarna som knappt körts.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter