Blankdiesel har skapat rena hysterin. Det är redan visat att den ger aningen högre effekt. Nu ska motorgurun Stefan Olsson ta reda på sanningen om förbrukning och effekt.
Han genomförde nyligen tester på BSR:s laboratorium. Där jämförde man blankdiesel, eller BO som det heter fackmannamässigt. Med B7, diesel med sju procent inblandad rapsolja, men också eldningsolja.
– Blankdieseln har inte de där dipparna som B7 har. den ger kanske tre eller fyra fler hästkrafter, men det märker man inte när man kör, säger Stefan Olsson, som driver trimningsföretaget BSR.
Man prövade bränslen i en modern BMW 320d från 2019. Blankdieseln var hela tiden lite bättre i effekt och vridmoment än sina konkurrenter, B7 och eldningsolja, men det var aldrig så att den stack ut.
– Den har aldrig gett mindre, den har gett lite mer, hur det hade blivit i en annan bil, en gammal bil från 1970-80 talet med radpump hade varit intressant att veta. Men vi använder inte sådana bilar längre, säger Stefan Olsson.
Han har också märkt att frågan om blankdiesel engagerar väldigt många. Allra helst på landsbygden är det många som upplever att man kommer längre med blankdiesel i tanken.
– Vi tycker att det är roligt att det engagerar så många och att det är en härlig stämning bland kommentarerna, så jag funderar på att göra fler tester, säger Stefan Olsson.
Trots det här är BSR inte nöjda. Testerna har gjorts i ett laboratorium. Det stämmer kanske inte alltid med verkligheten. Därför planerar man snart att genomföra nya tester med blankdiesel. Då ska de också mäta förbrukningen.
– Nu i höst kommer vi att fortsätta testerna genom att mäta förbrukningen noggrant och i verklig miljö, säger Stefan Olsson.
För många kommer det att bli väldigt spännande. Alla som är vänner av blankdiesel hävdar att det är överlägset B7. Men genom BSR:s tester kommer vi kanske att få veta en gång för alla hur det egentligen ligger till.
– Detta är ett jättestort ämne som man skulle kunna prata om i timmar, säger Stefan Olsson.
Han uppmanar också alla bilägare att göra egna tester.
– Gå in och titta på de uppgifter som ni har på er egen bil och jämför med det som ni upplever när ni tankar, säger Stefan Olsson.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.