Mörkade ökning för elbilar – medier gick i fällan

Okända jätteökningen för elbilar bland privatpersoner i Sverige. Bilbranschen mörkar ökningen på 36 procent i år. Istället går de ut i SVT och pratar om ”skarp nedgång” och kräver nya bidrag till ebilar. Flera stora medier trillade i bilbranschens lobbyfälla. 

Mobility Sweden är biltillverkarnas lobbyorganisation i Sverige. När registreringsiffrorna för maj månad presenterades den 2 juni valde de helt att tysta ner att elbilar totalt hade ökat med 24 procent. Istället fokuserade de på laddhybridernas ökning, trots att de bara ökat med 16 procent. De struntade även i att berätta att elbilar är 40 procent större än laddhybrider bland bilköparna. 
– Det är framför allt laddhybriderna som driver på elektrifieringen inom personbilssegmentet, skrev istället Mobility Sweden i sitt pressmeddelande

Flera stora medier gick i fällan och rapporterade om att elbilar just nu går dåligt i Sverige. ”Fler laddbara fordon i Sverige – men privatpersoner ratar elbilar”, skriver SVT. ”Platt fall för elbilar i Sverige – “behov av stöd”, skriver Dagens PS. Enligt Mobility Sweden är det företagen som driver övergången till elbilar, medan privatpersoner behöver mer stöd.
– Privatmarknaden för elbilar har vi tyvärr sett en skarp nedgång för, vilket tyder på att det finns behov av stöd, säger Emmi Antonsson på Mobility Sweden till SVT. 

Trots att elbilar ökar mer i både procent och antal hävdar bilbranschen att det är laddhybrider som driver elektrifieringen. De påstår också att det är företagen som driver elektrifieringen, trots att ökningen är tre gånger större hos privatpersoner. Faksimil från pressmeddelande den 2 juni 2025.

Carup har granskat årets nyregistreringar. Och det visar sig att verkligheten är en helt annan än vad branschorganisationen Mobility Sweden visar upp i sina pressmeddelanden. Årets siffror visar tvärtom att det är bland privatpersoner elbilar ökar allra mest. Hittills i år har 36 procent fler elbilar registrerats på privatpersoner jämfört med förra året. Motsvarande ökning bland företagen är bara 12 procent. Mobility Sweden ger en helt annan bild i flera pressmeddelanden i år, något flera medier sedan tagit upp.
– För att fler privatpersoner ska ha möjlighet köpa en elbil krävs riktade styrmedel, säger Emmi Antonsson, kommunikationschef hos Mobility Sweden i ett pressmeddelande.

Mattias Bergman som är vd för Mobility Sweden tillbakavisar att de skulle försöka dölja elbilarnas ökning i allmänhet och bland privatpersoner i synnerhet. Det handlar i stället om att de vill visa på långsiktiga trender som pågår i bilbranschen, uppger vd:n.
– Det vi refererar till är att marknaden inte har återhämtat sig från 2022 när bonussystemet togs bort. Då var 56 procent av registreringarna av elbilar hos privatpersoner, nu är det bara 31 procent. Det handlade om en jämförelse mot 2022 mot idag, säger Mattias Bergman till Carup. 

Varför väljer ni att fokusera på laddhybrider när elbilar i verkligheten har ökat mer? 
– Att laddhybrider ökar är en Europatrend och en långsiktig trend. Det vi reagerar på och vill lyfta fram är att laddhybrider ökat mer i förhållande till vår prognos.

Varför uppmärksammar ni inte att 36 procent fler privatpersoner köper elbilar i år? 
– Det vi lyfter upp är den långsiktiga trenden, det är företagen som fortsätter köpa mest elbilar. Det vi jämför med är procentandelen mellan företag och privatpersoner. 69 procent av elbilarna köps av företag. Men 36 procent ökning hos privatpersoner är högt. Det är en siffra som skulle förtjänas att lyftas upp.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt