Monsterbil med 1000 hk kan spränga växellådan

Tyska Brabus har tagit en redan rå Mercedes och gjort den ännu brutalare. Den har fått både sportiga och lyxiga detaljer. Men det som sticker ut är vridmomentet som måste tyglas för att inte spränga växellådan.

Brabus är en tysk tuningfirma som specialiserar sig på att förvandla redan kraftfulla Mercedes-modeller till extrema prestandabilar. De är kända för att pressa gränserna både när det gäller effekt, design och lyx. Ofta med resultat som överträffar tillverkarnas egna toppmodeller. Nu har Brabus lyft Mercedes-AMG GT 63 S E Performance till en helt ny nivå.

Under huven sitter en kraftfull hybrid-V8 som levererar en imponerande effekt och ett vridmoment som skjuter iväg bilen med extrem kraft. Accelerationen från stillastående är något som få bilar på marknaden klarar av och prestandan får flera kända hyperbilar att blekna i jämförelse. Det vridmoment som trycks ut är minst sagt imponerande och gör att bilen skjuter iväg från 0 till 100 km/h på blott 2,6 sekunder.

Det som verkligen sticker ut är det maximala vridmomentet på 1 820 Nm. Motorn drar ur sig så mycket vridk att Brabus har varit tvungen att begränsa det till 1 620 Nm för att inte växellådan ska sprängas. Det gör den snabbare än flera etablerade hyperbilar på marknaden som exempelvis McLaren W1. Totalt har den fått 1000 hästkrafter vilket är 250 hästkrafter mer än föregången. Men det är inte bara prestandan som sticker ut. I riktig Brabus-anda har även exteriören och interiören fått fler lyxiga, råa och sportiga detaljer.

Karossen har fått en rejäl makeover med generöst inslag av kolfiber som förstärker både aerodynamik och utseende. Detaljer som frontsplitter, hjulhus, backspeglar och diffusor är alla i kolfiber och ger bilen ett aggressivt och sportigt uttryck. Fyrdubbla avgasrör i rostfritt stål och stora, smidda fälgar i 21 och 22 tum fullbordar bilden av en superbil som är lika het på vägen som den är visuellt.

Designmässigt har Brabus satsat stort på att ge bilen en ännu råare och mer aggressiv framtoning. Kolfiberdetaljer pryder bland annat fronten, hjulhusen och bakpartiet, samtidigt som fyrdubbla avgasrör i rostfritt stål och stora smidda fälgar ger bilen en tydlig superbilskaraktär. Bilen sitter dessutom lägre mot marken, vilket bidrar till både bättre väghållning och ett mer hotfullt utseende.

Insidan är lika genomtänkt med exklusiv skinnklädsel som fått ett unikt mönster och många detaljer i kolfiber. Röda metalliska accenter lyfter hela interiören och Brabus-loggor syns både på ratt och nackstöd. Det är tydligt att Brabus med detta vill förmedla en sportig och lyxig känsla som matchar bilens kapacitet. Priset ligger på cirka fem miljoner kronor plus moms.


LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt