En av Sveriges mest påkostade Volvo 242:or letar efter en ny ägare. Volvon har vunnit priser och under huven gömmer sig en otrolig motor – en B230FT på 400 hästkrafter.
– En gyllene möjlighet att förvärva något extraordinärt, uppger Bilwebauctions.
Bygga om Volvo 242 är i stort sett en svensk folksport och med detta exemplar har det gjorts mästerligt. Bilen som är från 1975 har fått en clean men anslående look. Stötfångarna som hämtades från säkerhetsbilen VESC har bytts ut mot nyare 242 som dessutom är inlagd i karossen.
– Här har det inte sparats på något, med en budget som översteg 400 000 kr är denna bil är ett mästerverk i alla aspekter, skriver Bilwebacutions.
Även de kromade listerna är borttagna och reservhjulsbaljorna är gjorda i GT-style. På bakluckan hittar vi det häftigaste på bilen där en svart mattlackad Grupp A-vinge sitter. Sänkt är Volvon dessutom och har en stance på 18 tums TSF-hjul med däck i 35-profil. Som ett resultat av allt arbete som lagts ner på bilen har så har den vunnit två priser på Vallåkraträffen och kommit trea i “Årets häftigaste Volvo” för bästa retrolook.
Samtidigt är det som sitter under huven det kanske mest häftiga med bilen. Där sitter nämligen en legendarisk B230 FT, som var Volvos sista rödblockare. Den är så pass ombyggd att det blir för mycket att skriva ner här. Men den är borrad, toppdeckad, har Mahle kolvar, 531 topplock, portade insug och avgaskanaler, mirafrästa ventilsäten, TD04HC20T-7-turbo, bosch 465cc spridare, LH 2.4 insprutning med trimchip. Den otroliga motorn är kapabel till 400 hästkrafter.
För att kunna matcha kraften i motorn krävs lite bättre chassi än vad 242 från 1975 kommer med. Bilbyggaren har därför bytt ut allt som går och använts sig av en Volvo original ambulansstag, BC racing coilovers och massa annat. Stolarna är från Sparco och ser till att de som sitter i bilen kan känna sig trygga på vägen.
– Den är precis ”färdig-byggd” och jag har bara kört den små korta sträckor inne på förra årets Vallåkraträff, motor har stått på tomgång, svag gas i garaget nån halvtimme innan och sedan bytt olja och filter. Så motorn är ännu inte än ”inkörd” efter byggnation, så det är inte lämpligt att ta ut och trycka gas i botten utan att försäkra sig om att allt fungerar som det ska, skriver ägaren till Bilwebauctions.
Den nya ägaren till bilen kommer behöva göra en ny registreringsbesiktning för att få bilen färdig att få köra på vägarna. Den som är intresserad av denna Volvo 242 kommer få betala mellan 350 000 kronor och 450 000 kronor, vilket är det bedömda värdet enligt Bilwebauctions.
– En möjlighet för vilken Volvo-samlare eller entusiast som helst. En unik bil med en väl dokumenterad historia vilket garanterar många år av problemfri körning och en speciell plats i hjärtat för dess ägare, skriver Bilwebauctions.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.