Historisk Volvo 245 på auktion – tillverkad sista veckan

En av de allra sista Volvo 245:orna kan bli din. Endast 20 bilar ytterligare rullade av bandet efter att denna Classic Limited Edition byggts den sista veckan. Den 5 maj 1993 upphörde tillverkningen av Volvos 240-serie och PG Gyllenhammar lämnade över nyckeln till sista köparen. 

I år är det 30 år sedan Volvo slutade tillverka en av Sveriges mest älskade bilmodeller någonsin. Efter 2 862 413 sålda exemplar mellan 1974 och 1993 stannade bandet i Torslandafabriken den 5 maj. Ett par dagar senare överlämnade PG Gyllenhammar nycklarna till den allra sist tillverkade 245:an.
– Den har kallats Traktor, säkerhetsbil, rallybil, ungdomsbil och nu blir den ännu mer kultbil, sade Gyllenhammar när produktionen lades ner. Ingen annan Volvobil har än så länge överträffat Volvo 240 i försäljning 

Nu finns chansen att komma över en av de allra sist tillverkade bilarna ur 240-serien. En riktigt fin Volvo 245 Classic Limited Edition säljs på Bilwebauctions. Det handlar om bilen som var nummer 21 från slutet innan tillverkningen upphörde. Bilen är tillverkad samma vecka som den allra sista bilen. Under de drygt 30 år som förflutit sedan bilen lämnade Torslanda har den bar körts 12600 mil och uppges vara i ett ovanligt fint originalskick. Bilen har en speciell plakett som är signerad av Pehr G Gyllenhammar, som säger sig vara idégivare till 240-serien. 

Detta exemplar av Volvo 245 har haft samma ägarfamilj fram till 2022 och är väldigt välvårdat enligt Bilwebauctions. 
– De flesta av de numrerade Classic-bilarna gick till USA, det här exemplaret är därmed lite ovanligare, särskilt som vi efter en särskild kontroll med fabriken fått reda på att den är tillverkad sista produktionsveckan och nr 21 från slutet. Efter denna tillverkades endast 20 st bilar ytterligare. Man räknade baklänges, (räknade ner kan man också säga), uppger Peter Sundfeldt hos Bilwebauctions. 

Den historiska Volvo 245:an värderas till mellan 95 000 och 120 000 kronor. Tidigare har 245:or med mindre unik proveniens sålts för så mycket som 185 000 kronor. 
– En fin 245:a från den sista Classic-serien och dessutom från den sista produktionsveckan gör den extra attraktiv. Det syns och känns att den bara gått 12 600 mil. Dokumentationen styrker också detta, uppger Bilwebauctions.

När Volvo 240 lades ner efter 19 år fanns ingen annan personbilsmodell i världen som hade varit i produktion längre. Bilen presenterades samma år som Abba vann Eurovision Song Contest med Waterloo och Björn Borg, 18, vann Wimbledon för första gången. Den 21 augusti 1974 flög Volvo in journalister till Borlänge för att visa upp den kantiga bilen. Samtliga testbilar var lackerade i orange och hade orange inredning. 

Volvo 240 var en vidareutveckling av 140-serien men var kraftigt förändrad. Nyheterna satt främst i fronten, dess utseende var kraftigt inspirerat av säkerhetsbilen VESC som presenterats två år tidigare. Mest framträdande var de stora stötfångarna, totalt var bilen 13 cm längre jämfört med 140-serien. Bland nyheterna i inredningen kan nämnas de karakteristiska nackskydden av gallertyp. Framvagnen var nykonstruerad med MacPherson-ben och kuggstångsstyrning.

Under sin produktionstid skulle Volvo 240 komma att finnas med en rad olika motoralternativ. En världspremiär som introducerades med 1979 års modell var en sexcylindrig personbilsdiesel som utvecklats tillsammans med Volkswagen. Dieselmotorn fanns också i en femcylindrig version för vissa marknader. Som 1981 års modell lanserades 244 turbo med 155 hk. Den stora sensationen var dock när den kom även som herrgårdsvagn, den första serieproducerade kombibilen med bensinturbo.

Volvo 240 skulle genom åren komma att tillverkas i en rad olika versioner. Förutom med två, fyra och fem dörrar fanns den exklusiv kupéversionen 262C byggd av italienska Bertone i 6 622 exemplar under åren 1977-81. I andra ändan av storleksskalan fanns 264TE och 245T som båda var förlängda med 70 cm. 264 Top Executive var en lyxig limousineversion och 245 Transfer var en extra stor kombi som bland annat användes för skolskjutsar på landsbygden.

Volvo 240 Turbo skulle också bli en framgångsrik tävlingsbil. Den tyngsta titeln uppnåddes 1985 då Thomas Lindström och Gianfranco Brancatelli vann European Touring Car Championship, ETC.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester