Sverige har drabbats av en rejäl köldknäpp just nu. Att frosta av och värma upp bilen på rätt sätt innan du ska använda den är av största vikt för säker körning. Men många gör missar som ger is på rutorna som kan kosta 40 000 kronor i dagsböter.
En sällsynt köldknäpp har slagit till mot Sverige just nu. Stora delar av norra Sverige har haft mer än 30 minusgrader, längst upp i norr har det varit under 40 minusgrader. Vid så låga temperaturer är det bra att ha bilen i ett varmgarage, men långt ifrån alla har den möjligheten.
Många gör onödiga misstag när de ska värma upp sin djupfryst bil. Det är en klar fördel om du kan förvärma bilen med motor- och kupévärmare under en längre stund, men vid många tillfällen finns inte den möjligheten. Att inte ta bort snö och is från bilen är farligt för trafiksäkerheten och kan stå dig dyrt. Att lämna snö på taket kan ge 1500 kronor i böter.
Att köra bil med is, frost eller imma på rutorna klassas som vårdslöshet i trafik och kan ge indraget körkort och 40 dagsböter som kan kosta upp till 40 000 kronor beroende på inkomst. Nyligen blev en kvinna i Borås av med körkortet. Det är lätt att göra onödiga misstag som gör att du får is, frost eller imma på rutorna helt i onödan. Det kanske vanligaste misstagen Här är tipsen som snabbare kommer ge dig en snö- och isfri bil i vinter.
Använd luftkonditioneringen även på vintern
På vintern behövs väl inte luftkonditioneringen? Jo, det gör den faktiskt, den avfuktar luften i din bil och gör så att du får mindre imma som sedan kan frysa till is på rutornas insida. Om du stänger av AC:n får du mer fukt inne i bilen och större problem med invändig is på rutorna. Dessutom kan AC:n gå sönder om du inte kör den på en hel vinter. Så låt AC:n vara på hela vintern, annars kan det bli dubbeldyrt
Torka ur blöta mattor
När det är snöigt och moddigt är det mer eller mindre oundvikligt att dra in snö i bilen som sedan smälter till vatten på mattorna. Töm i möjligaste mån ut vattnet från mattorna så får du mindre problem med fukt i bilen som sedan ger frostiga rutor på insidan. Då blir det lättare att bli av med is och imma när du ska köra iväg.
Ha snöborsten utanför bilen
När det har kommit riktigt mycket snö är det en fördel om du förvarar snöborsten utanför bilen, då slipper du snöras in i bilen när du öppnar dörren för att ta ut borsten. Glöm inte att borsta bort snön på taket, även om det är jobbigt på höga SUV:ar.
Använd ljummet vatten – ha en ren isskrapa
Nu när det är riktigt kallt kan det vara svårt att få bilen isfri samtidigt som du bara får köra bilen på tomgång en minut i de flesta svenska kommuner. Då kan det vara en lösning att ha varmt vatten i en sprejflaska eller i en hink med en trasa. Spreja på rutorna när du ska skrapa så går det mycket lättare. Använd bara inte för hett vatten, då kan rutorna spricka. Se till att ha en hel och ren isskrapa, annars kan du repa rutorna.
Använd inte återcirkulation på vintern
På sommaren kan det vara befogat att återcirkulera luften för att snabbare kyla ner bilen, men på vintern har vi ofta fuktiga skor och kläder i bilen, och det är oftast en dålig idé att försöka få värme snabbare genom att återcirkulera luften, det finns stor risk att det blir väldigt fuktigt i bilen. Fukten fryser sedan till is på rutorna.
Dra inte på fläkten för fullt direkt
Många drar på värmen, fläkten och defrostern för fullt det första de gör när de sätter sig i bilen. Men bilen kommer sannolikt att värmas upp långsammare om du gör det. Vänta istället en halv till en minut innan du slår på vindrute-defrostern så hinner motorn få upp lite värme. Att skruva upp klimatanläggningen på max temperatur ger oftast inte snabbare värme i bilen än att låta den stå på det gradantal du önskar. Moderna bilar har klimatautomatik som optimerar uppvärmningen, utan att du drar på full värme.
Lita på automatiken
Moderna bilar har ett avancerat klimatsystem med en eller flera temperatursensorer i kupén. Oftast är bilens dator väldigt duktig på att fördela luften rätt, men många bilägare verkar inte lita på automatiken utan väljer själv att styra fläkthastighet, använder maxvärme och vart luften ska gå. Ibland kan det vara befogat, men oftast får du ett sämre klimat om du inte litar på klimatautomatiken.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter