Många bilister gör misstag som isar igen rutorna i onödan. Om du kör iväg med is och frost på rutorna ryker körkortet. Nyligen fick en bilist dagsböter på 40 000 kronor.
– Det är vårdslöshet i trafik, säger trafikpolisen Johan Alm.
Nu står vintern för dörren och med den kommer nedisade bilrutor. Många stressade förare slarvar med att skrapa rent från is om mornarna och chansar att polisen inte ska upptäcka dem.
– Det kan stå en dyrt, om man blir rapporterad är det vårdslöshet i trafik och då ska Transportstyrelsen återkalla körkortet, säger Johan Alm.
Därför kan det bli väldigt dyrt. Om fallet hamnar hos åklagaren rör det sig om dagsböter istället för penningböter för mindre trafikförseelser. Det finns flera fall med personer som åkt på mycket höga böter efter att de stoppats med nedisade bilrutor. Att lämna snö på taket kan ge 1500 kronor i böter.
Att köra bil med is, frost eller imma på rutorna klassas som vårdslöshet i trafik och kan ge indraget körkort och 40 dagsböter som kan kosta upp till 40 000 kronor beroende på inkomst. Nyligen blev en kvinna i Borås av med körkortet.
– Oftast skriver åklagaren ut böterna som den skulle äskat om i tingsrätten och de bygger på din inkomst, säger Johan Alm.
Men den rapporterande polisen gör en bedömning av hur allvarligt det är från fall till fall. Här spelar bilförarens intentioner stor roll.
– Ingenting är svart eller vitt i vår värld, jag har varit med om fall där man bara haft ett litet titthål ovanför ratten. Men sedan finns det dem som faktiskt har skrapat, säger Johan Alm.
När polisen stoppar någon med isig bilruta tittar de på om föraren gjort något försök att skrapa rent och hur mycket av rutan som är isfri.
– Ibland får man göra en bedömning och sätta sig bakom ratten för att se hur god sikt föraren egentligen har haft. Sedan får man ta det därifrån, säger Johan Alm.
Enligt reglerna ska hela vindrutan vara skrapad, liksom sidorutorna och backspeglarna. Men om något oförutsett händer kan det påverka polisens bedömning.
– Om du har skrapat rutorna, men drabbas av en plötslig nedisning, eller att något händer, då får man ta med det. Då är det något som du inte kunde förutse, säger Johan Alm.
Men det är inte vanligt att bilister åker fast för nedisade rutor. Anledningen är resursbrist, allra helst på trafiksidan. Där har man dragit in på antalet trafikpoliser. Istället är det regionerna som får avsätta poliser i yttre tjänst att genomföra trafikkontroller vid behov.
– Det var faktiskt ganska länge sedan jag själv tog någon, säger Johan Alm.
Enligt polisen är det några hundra bilförare som stoppas varje år för det här brottet. En exakt siffra finns inte eftersom fallet överlämnas till åklagare.
– Vi följer inte upp fallen, när vi rapporterat dem är det åklagarens arbete att skriva ut böterna om de inte motsätter sig, säger Johan Alm.
Missarna som ger dig isiga rutor i onödan
Använder inte luftkonditioneringen på vintern
På vintern behövs väl inte luftkonditioneringen? Jo, det gör den faktiskt, den avfuktar luften i din bil och gör så att du får mindre imma som sedan kan frysa till is på rutornas insida. Om du stänger av AC:n får du mer fukt inne i bilen och större problem med invändig is på rutorna. Dessutom kan AC:n gå sönder om du inte kör den på en hel vinter. Så låt AC:n vara på hela vintern, annars kan det bli dubbeldyrt.
Lämnar kvar snö och blöta mattor
När det är snöigt och moddigt är det mer eller mindre oundvikligt att dra in snö i bilen som sedan smälter till vatten på mattorna. Töm i möjligaste mån ut vattnet från mattorna så får du mindre problem med fukt i bilen som sedan ger frostiga rutor på insidan. Då blir det lättare att bli av med is och imma när du ska köra iväg.
Låser in snöborsten i bilen
När det har kommit riktigt mycket snö är det en fördel om du förvarar snöborsten utanför bilen, då slipper du snöras in i bilen när du öppnar dörren för att ta ut borsten. Glöm inte att borsta bort snön på taket, även om det är jobbigt på höga SUV:ar.
Använd ljummet vatten – ha en ren isskrapa
Nu när det är riktigt kallt kan det vara svårt att få bilen isfri samtidigt som du bara får köra bilen på tomgång en minut i de flesta svenska kommuner. Då kan det vara en lösning att ha varmt vatten i en sprejflaska eller i en hink med en trasa. Spreja på rutorna när du ska skrapa så går det mycket lättare. Använd bara inte för hett vatten, då kan rutorna spricka. Se till att ha en hel och ren isskrapa, annars kan du repa rutorna.
Använder återcirkulation på vintern
På sommaren kan det vara befogat att återcirkulera luften för att snabbare kyla ner bilen, men på vintern har vi ofta fuktiga skor och kläder i bilen, och det är oftast en dålig idé att försöka få värme snabbare genom att återcirkulera luften, det finns stor risk att det blir väldigt fuktigt i bilen. Fukten fryser sedan till is på rutorna.
Drar på fläkten för fullt direkt
Många drar på värmen, fläkten och defrostern för fullt det första de gör när de sätter sig i bilen. Men bilen kommer sannolikt att värmas upp långsammare om du gör det. Vänta istället en halv till en minut innan du slår på vindrute-defrostern så hinner motorn få upp lite värme. Att skruva upp klimatanläggningen på max temperatur ger oftast inte snabbare värme i bilen än att låta den stå på det gradantal du önskar. Moderna bilar har klimatautomatik som optimerar uppvärmningen, utan att du drar på full värme.
Försöker överlista bilens automatik
Moderna bilar har ett avancerat klimatsystem med en eller flera temperatursensorer i kupén. Oftast är bilens dator väldigt duktig på att fördela luften rätt, men många bilägare verkar inte lita på automatiken utan väljer själv att styra fläkthastighet, använder maxvärme och vart luften ska gå. Ibland kan det vara befogat, men oftast får du ett sämre klimat om du inte litar på klimatautomatiken.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.