Missat klick kan förstöra bilen – detta händer

Att fortsätta tanka efter klicket kan bli dyrt. Hela systemet riskerar att ta skada. Och när det väl händer kan reparationskostnaderna skjuta i höjden.

En bensin- eller dieselpump stänger automatiskt av när tanken är nästan full. Det gäller åtminstone om pumpen är korrekt inställd och du har satt i tankpistolen ordentligt i påfyllningslocket. Att fortsätta tanka efter att du hört ett klickljud är direkt olämpligt. I en modern bil är bränsletanken nämligen en del av ett komplett, slutet system. Och när du stänger tanklocket sluter du detta systemet fullständigt.

Om du fortsätter tanka efter att pumpen har klickat, finns risken att bränslet hamnar på ställen där det inte ska vara. Du fyller inte bara tanken, utan även delar av påfyllningsröret och EVAP‑systemet som är avsedda för bensindamper, inte vätska. Detta kan skada ventiler och slangar, mätta kolfiltret, och leda till fel i systemet, exempelvis tänd varningslampa och nedsatt funktion på bilen, rapporterar AD.

Men konsekvenserna för plånboken kan bli ännu större. Reparationskostnader för ett trasigt EVAP‑system kan i vissa fall överstiga 10 000 kronor, beroende på vilken komponent som behöver bytas. Det är dock viktigt att komma ihåg att fylla mer bränsle än tillåtet inte är den enda orsaken till problem med bränsletanken och tillhörande system. Men risken ökar.

Även brandrisk kan bli ett problem. Nyligen brann en Corvette ZR1 till grunden när den skulle tankas. En konstruktionsmiss gör att bensinångor kan blåsas in i motorn av en fläkt. Enligt Corvette ökade risken om bilen blev övertankad, och bilmärket tvingades återkalla 24 000 bilar. Och eftersom det egentligen inte ger någon fördel att tanka efter klicket, är det helt enkelt bättre att låta bli.

Så fungerar EVAP-systemet i din bil

FunktionBeskrivning
SyfteHåller bränsletanken lufttät och hanterar bränslegaser för att förhindra att de släpps ut i luften.
ÖverfyllningOm tanken blir överfull kan vätska tränga in i delar av systemet som är avsedda för ångor, vilket kan skada kolfiltret och andra komponenter.
TryckhanteringVentiler och expansionskärl hanterar tryckförändringar i tanken.
KolfilterÖverskottsångor leds genom ett aktivt kolkanister (kolfilter).
ÅterföringNär motorn är igång transporteras ångorna tillbaka till motorn och förbränns tillsammans med bränslet.
FördelMinskar utsläpp och utnyttjar bränslet effektivt.
Källa: AD
Dela med dig av Carup

Senaste nytt