Efter snökaoset i tisdags gick ministern ut och lovade skärpta straff för den som kör med sommardäck i vinterväglag. Men ministern verkar inte kunna lagen. Faktum är att det inte alls är förbjudet att köra med sommardäck i snöoväder nu i april.
– Det är inte lag på att ha vinterdäck efter 31 mars och vi kan inte bötfälla någon för det, säger Erling Andersson, poliskommissarie för trafik vid Nationella operativa enheten.
Regeringen har gett bilisterna skulden för trafikkaoset som bröt ut efter snöovädret i västra Sverige i början av veckan. Bilister satt fast i timtal på E4 vid Jönköping och E20 vid Mariestad. Först gick civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin ut under snöovädret och fördömde bilister som kör på sommardäck.
På en presskonferens efter ovädret gick infrastrukturminister Andreas Carlsson ut och lovade att böterna för bilister som kör med sommardäck i vinterväglag ska höjas från dagens 1200 kronor. Dessutom ska det bli tillåtet att ha dubbdäck i ytterligare två veckor, fram till 30 april.
– Den som har sommardäck ska under inga omständigheter ge sig ut på vägar där det är vinterväglag, sade infrastrukturminster Andreas Carlsson.
Sedan gick ministern ut och lovade att skärpa straffen för bilister som kör i vinterväglag med sommardäck.
– En tredje sak som jag vill lyfta som regeringen nu ser över är bötesbeloppen som är förhållandevis låga för att köra bil med dåliga däck. Så att konsekvenserna om man ger sig ut med dåliga däck alternativt sommardäck i vinterväglag blir tuffare än vad de är idag, sade infrastrukturminister Andreas Carlsson under presskonferensen.
Men faktum är att ministrarna inte verkar kunna dagens lagstiftning om vinterdäck. Det är idag helt tillåtet att köra med sommardäck i vinterväglag efter 1 april. Kravet på att ha vinterdäck gäller bara fram till 31 mars. Polisen kan alltså inte bötfälla bilister som hade sommardäck i snöovädret i tisdags. Fram till 31 mars var böterna 1200 kronor, efter 1 april är det fritt fram. Om lagen ska bli effektiv är det snarare kraven på vinterdäck som måste ses över.
– Det hade varit ett slag i luften efter snöovädret i tisdags. Det finns inget lagkrav på att ha vinterdäck efter 31 mars och vi kan inte bötfälla någon för det. Transportstyrelsen har ett uppdrag att utreda att förlänga tiden med två veckor då dubbdäck är tillåtna, men det innebär att inte att kravet på när vinterdäck måste användas i vinterväglag planeras att ändras, säger poliskommissarie Erling Andersson, samordnare för trafikpolisen vid Nationella operativa enheten, NOA.
Idag har polisen dessutom svårt att övervaka vilka däck som bilisterna enligt lagen måste använda. Lagen kräver nämligen bara att vinterdäck används om det råder vinterväglag. Det innebär att en bil kan vara laglig på morgonen när det är fint väder barmark, men olaglig på kvällen när ett snöoväder drar in.
– Vi har framfört att lagstiftningen inte borde ta hänsyn till väglaget. Eftersom lagen är knuten både till en tid och ett väglag är den inte lätt att övervaka. Vi har framfört att det inte borde tas hänsyn till väglaget, det borde vara kopplat till vinterperioden. Om vi hade stoppat bilar med sommardäck på färjan i Ystad på morgonen hade de varit lagliga. Men några timmar senare är de olagliga och farliga i snöovädret. Och när kaoset väl bryter ut har vi inte tid att bötfälla och kontrollera dem, säger Erling Andersson.
Sedan fem år tillbaka är det krav på att lastbilar och tunga fordon ska ha vinterdäck på alla axlar. Många läsare har ändå hört av sig till Carup och pekar ut lastbilar som en källa till kaoset vid snöoväder. Ett antal läsare föreslår att lastbilarna ska ha snökedjor som obligatorisk utrustning.
– Varför nämns aldrig snökedjor som ett (helt överlägset) alternativ i debatten? På kontinenten måste både bilar och lastbilar ha snökedjor i bergiga områden. Snökedjor var ju vanliga förr och själv har jag ett par i bilen som kan appliceras vid behov (funkar även på slitna sommardäck), skriver Lennart.
Carup har vid flera tillfällen på olika sätt sökt pressansvarig för infrastrukturminister Andreas Carlsson med frågor om däcklagarna, utan att få något svar.
Fakta så säger lagen om vinterdäck
Trafikförordning (1998:1276)
18 a § Personbil klass I, personbil klass II, traktor som utgörs av en ombyggd bil, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagn, som dras av sådana fordon, ska vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december-31 mars när vinterväglag råder. Ett fordon får brukas trots bestämmelserna i första stycket
1. om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
a) för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål, eller
b) för färd kortaste lämpliga väg till och från närmaste besiktningsorgan enligt fordonslagen (2002:574) för besiktning, eller
2. om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om att fordon även i andra fall än som avses i andra stycket får brukas trots bestämmelsen i första stycket om det kan ske utan att trafiksäkerheten sätts i fara. Förordning (2023:565).
Källa: Riksdagens författningssamling
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter