Jag kunde aldrig tro att mitt köp av en begagnad elbil skulle engagera så många. Här är den lyxiga elbilen jag fyndade till ett betydligt lägre pris än vad en begagnad laddhybrid kostar och lika billigt (eller dyrt) som en ny budget-elbil. Dock var den dyrare än en dieselbil – men jag kommer ändå att spara uppåt 70 000 kronor på tre år jämfört med den som köper en diesel-SUV.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Här är bilen jag har köpt. En begagnad elbil i lyxklassen till samma kostnad som en ny elektrisk småbil. Jo, det är möjligt. Jag fyndade en begagnad tre år gammal Audi e-tron 55 quattro med 4000 mil på mätaren till samma pris som en helt ny Volvo EX30 i allra simplaste inropar-version. El-Audin kostade över 100 000 kronor mindre än en begagnad Audi Q5 laddhybrid med samma körsträcka och ålder. Men runt 50 000 kronor mer än en motsvarande begagnad diesel-SUV. Men elbilen borde ändå bli betydligt billigare än dieselbilen i slutändan!
Listpriset för bara tre år sedan låg på 970 000 kronor, priset jag gav var mindre än hälften av det, så värdeminskningen har varit brutal. Då får jag en lyxig tysk premiumbil med luftfjädring. På papperet ska räckvidden vara runt 44 mil, trots ganska stort batteri. I verkligheten är det nog snarare 35 mil, men för mig som gör relativt få långresor räcker det alldeles utmärkt. Jag kunde helt enkelt inte hitta en bil för mindre pengar där jag åkte mer komfortabelt. Och jag hoppas att den inte kommer ruinera mig.
Även om värdeminskningen fortsätter att vara hög finns det mycket som talar för att den begagnade elbilen får en bättre ekonomi än motsvarande begagnade laddhybrid eller dieselbil. Jämfört med laddhybriden är priset över 100 000 kronor lägre. Även om laddhybriden används enbart som elbil och knappt tankas torde min begagnade elbil bli betydligt billigare i slutändan.
Totalekonomin bör även bli bättre än för en motsvarande begagnad dieselbil, som trots värdestegring är cirka 50 000 kronor billigare i inköp. Jag räknar med att på tre år spara in minst 100 000 kronor på diesel och 15 000 kronor i fordonsskatt. Dessutom blir servicen troligen 10 000 kronor billigare då jag slipper alla olje- och kamremsbyten.
Laddningen kostar några kronor per mil om jag hemmaladdar, men totalt borde jag spara in 50 000- 70 000 kronor på tre år när allt är inräknat. Att batteriet skulle gå sönder och förstöra hela kalkylen faller på sin orimlighet, det finns fortfarande batterigaranti! Det enda hotet är om elpriserna skulle skena igen.
Märkligt nog verkar allt detta inte räcka. Så gott som varje vecka kommer det nyheter om att värdet på dieselbilar ökar i Sverige, medan elbilarnas värde faller. Vi svenskar vill inte ha begagnade elbilar, även fast de börjar bli mycket prisvärda. Idag avslöjar vi på Carup att exporten av elbilar skenar och har tredubblats under första kvartalet. Genast kommer krav på subventioner på begagnade elbilar och att bensin och diesel ska bli dyrare igen. Jag tycker ovanstående uträkning visar att det inte är där huvudfelet finns.
Trots att det i väldigt många fall blir billigare med en begagnad elbil än motsvarande förbränningsbil köper vi dem inte. Köparna är helt enkelt otrygga och dåligt informerade. Produktinformationen och marknadsföringen av begagnade elbilar är under all kritik. Bilarnas säljs billigt på auktioner och försvinner utomlands. Istället söker vi oss till det invanda och trygga alternativet. Nu måste bilbranschen göra en insats och se till att fler vill köpa begagnade elbilar.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter