Miljontvist efter elbilsbrand – batteriet oskyldigt

En elbil orsakade en storbrand i en radhuslänga. Nu stämmer Länsförsäkringar bilägarens försäkringsbolag. De vill ha skadestånd på miljontals kronor för jättebranden. Utredningen visar att elbilens högvoltsbatteri var oskyldigt till branden. 

Den 17 juni förra året började en elbil brinna i ett garage i en radhuslänga. Elbilen var en Volkswagen ID.5 från 2022 och branden spred sig explosionsartat till tre radhus. Brandutredningen visade att elbilen troligen börjat brinna på grund av ett fel i bilens 12-voltssytem, det är dock inte helt säkerställt.

När branden bröt ut hade elbilen bara gått 360 mil. Högvoltsbatteriet hos bilen antändes aldrig. Bilder från undersökningen visar tydligt att alla batterimoduler var oskadda. En mycket omfattande utredningen av brandorsaken genomfördes av försäkringsbolagens och Volkswagens experter. Den mest sannolika förklaringen är att något fel i anslutning till bilens 12-voltssystem orsakat branden. Tragiskt nog blev tre radhus totalförstörda.  

Branden startade i en Volkswagen ID.5 elbil – men orsaken var inte elbilsbatteriet. Bild: Brandutredningen
Trots att bilen var helt utbränd visade sig batteriet vara intakt. Bild: Brandutredningen
Så här såg batteriet ut när tekniska experter öppnat batteripaketet från elbilen. Helt oskatt trots att det utsatts för höga temperaturer i branden. Bild: Brandutredningen

Två av radhusen var försäkrade i Länsförsäkringar Stockholm, medan elbilen var försäkrad hos If Skadeförsäkringar, något Sak och Liv först med att berätta om. Nu vill Länsförsäkringar ha så kallad regressersättning från If som hade försäkrat elbilen. Men If vägrar att betala ut pengar till Länsförsäkringar. 

Nu stämmer Länsförsäkringar If i Solna Tingsrätt. De vill ha miljontals kronor i skadeersättning för de två radhusen. Exakt hur mycket notan landar på är inte klarlagt ännu, eftersom renoveringen efter branden fortfarande pågår. Länsförsäkringar hänvisar till en dom i EU-domstolen från 2019 som ska ge dem rätt till ersättning för bilar som är i trafik när brand uppstår. 

— Utifrån de brandtekniska utredningar som vidtagits är det klarlagt att branden startat i fordonet. LF Stockholm gör vidare gällande att fordonet, i enlighet med praxis från EU-domstolen, ska anses ha varit i trafik vid skadetillfället, uppger Länsförsäkringar i sin stämningsansökan mot IF. 
LÄS MER: