Mercedes tar upp kampen med Tesla och bygger ett nytt globalt laddnätverk för elbilar. Både Mercedes-ägare och andra elbilar ska kunna laddas.
– Våra kunder förtjänar en övertygande laddningsupplevelse som gör elbilsägande och långväga resor enkelt. Vi kommer inte att vänta och se för att detta ska byggas, säger Ola Källenius, vd för Mercedes-Benz.
Under en rad år var Mercedes storägare i Tesla, men valde att gå ur företaget på ett tidigt stadium och missade många miljarder i värdetillväxt. Efter att ha lanserat en rad elbilar de senaste åren börjar de komma ikapp Tesla. Nu vill Mercedes, precis som Tesla redan gjort med sina Superchargers, lansera ett eget globalt nätverk med snabbladdare.
Nätverket ska finnas i Nordamerika, Europa, Kina och andra nyckelmarknader. Redan i år startar byggandet i USA och Kanada, sedan följer andra regioner. Omkring 2030 ska allt vara färdigbyggt, samma årtal som Mercedes helt övergår till elbilar. Då ska det finnas över 10 000 snabbladdningsplatser färdigbyggda.
Mercedes laddningshubbar kommer att finnas i städer och tätortsområden, nära stora vägar, bekväma detaljhandels- och servicedestinationer, inklusive Mercedes-Benz-återförsäljare. Mercedes kunder har företräde i laddarna, men även förare av andra bilar ska kunna ladda. Mercedes är redan deltagare i Ionity, men väljer nu att satsa på egen hand.
– Mercedes-Benz erbjuder redan vad vi tror är de bästa elbilarna på marknaden. Men för att påskynda den elektriska transformationen måste vi se till att även laddningsupplevelsen håller i takt. Våra kunder förtjänar en övertygande laddningsupplevelse som gör elbilsägande och långväga resor enkelt, säger svenske vd:n Ola Källenius.
Även om laddarna är öppna för alla ska de bli en konkurrensfördel för Mercedes-Benz och gynna ägarna:
– Vi kommer inte att vänta och se för att detta ska byggas. Det är därför vi lanserar ett globalt high-end laddningsnätverk. Den är utformad för att bli ytterligare en skillnad mellan Mercedes-Benz ägande för våra kunder och en tillgång med värdeskapande potential för vårt företag. Vi är glada över att börja här i Nordamerika med starka och erfarna partners som MN8 Energy och ChargePoint, säger Ola Källenius.
I likhet med Tesla ska betalningen ske sömlöst utan att kunderna behöver fippla med appar, brickor eller kreditkort. Beroende på region och plats kommer laddstationerna att erbjuda 4 till 12 laddare, och i slutändan så många som 30, högeffektsladdare med upp till 350 kW laddningseffekt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter