Mercedes har korats till Sveriges bästa bilmärke i en ny undersökning med 12 766 bilägare. Dessutom hade Mercedes de tre bästa bilmodellerna. Seat och Fiat hamnar på jumboplatserna med de minst nöjda ägarna.
För första gången vinner Mercedes den stora ägarmätningen AutoIndex som gjorts av Vi Bilägare. Tyska prestigemärket lyckas peta ner de japanska märkena som vanligen dominerar mätningen. I år hamnar Honda på andra plats och Subaru blir trea.
Mercedes tog dessutom hem de tre översta platserna av alla undersökta bilmodeller, med E-Klass som den bilmodell svenska bilägare är allra mest nöjda med. Mercedes-Benz utsågs till total vinnare i årets upplaga, och tog även hem segern både i kategorierna ”Bil” och ”Lojalitet”. Även i kategorin ”Försäljning” ligger man före sina konkurrenter i premiumsegmentet.
Mercedes-Benz hade också de tre bästa bilmodellerna när det gäller hur nöjda ägarna är med sina bilar. E-Klass är enligt AutoIndex den bilmodell som svenska bilägare är allra mest nöjda med, följd av C-Klass på 2:a plats och GLC på 3:e plats.
– Vi på Mercedes-Benz Sverige är stolta över att få det här erkännandet från våra kunder, säger företagets vd, Shirin Emeera (bilden ovan).
Generellt sett har dock svenska bilägare blivit mindre nöjda med sina bilar, vilket sägs bero på lågkonjunkturen och att vi håller hårdare i pengarna.
– Den ekonomiska krisen i Europa och kriget i Ukraina gör att även bilägare har en mer försiktig hållning. Det är naturligt att inta en försvarsposition och bli mer uppmärksam på vad man använder pengarna till, säger Mikkel Korntved på Loyalty Group, som genomför undersökningen.
Tesla var förra årets raket och drog direkt in på tredje platsen. Trots att Tesla Model Y lyckats bli Sveriges mest sålda bilmodell sedan förra mätningen faller Tesla i år till åttonde plats. Volvo är årets raket och Sveriges största bilmärke lyfter till femteplatsen efter att ha varit sjua förra året.
För Opel, Seat och Fiat är det tuffare, de hamnar i botten på mätningen. Enligt Vi Bilägare kan det bero på att de går igenom en tid med få modellnyheter, vilket skulle kunna orsaka svagare märkeslojalitet.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter