Nu ansluter sig Mercedes till trenden att sälja utrustning på abonnemang. Först ut är extra acceleration. Bilägarna ska betala 13 000 kronor extra för att få ut maximal effekt ur sin bil under ett års tid.
Tesla startade trenden för några år sedan genom att erbjuda extra acceleration och möjlighet att uppgradera autopiloten. På senare tid har Tesla börjat ta 99 kronor per månad för Premium Connectivity som bland annat ger snyggare kartor i navigatorn och möjlighet att se Netflix och Youtube.
Precis som med allt Tesla gör kopieras det av de gamla bilmärkena. Nyligen införde BMW abonnemangstjänster för rattvärme och motorljud, något som blivit mycket omdebatterat. Polestar säljer effektuppgradering över nätet.
Nu hakar Mercedes-Benz på den växande trenden och inför ett digitalt abonnemang för den som vill låsa upp maximala effekten i sina elektriska Mercedes EQ-modeller. Trots att bilarna kostar över en milTill en början lanseras tjänsten i USA och kostar 1200 dollar för ett år.
Mercedes Performance-prenumerationen kan köpas online i märkets amerikanska webbshop . Under namnet Acceleration Increase kan abonnemanget tecknas för ett år. Kunderna får snabbare acceleration på mellan 0,8 och 1 sekunder upp till 60 mph (96 km/h).
Här är effektökningen för olika Mercedes EQ-modeller. AMG-modeller verkar ännu inte gå att uppgradera.
Mercedes EQE 350 4MATIC (från 292 hk till 353 hk/0-60 mph från 6,0 till 5,1 sekunder)
Mercedes EQS 450 4MATIC från 360 hk till 449 hk/0-60 mph från 5,3 till 4,5 sekunder
Mercedes EQE SUV 350 4MATIC från 292 hk till 353 hk/0-60 mph från 6,2 till 5,2 sekunder
Mercedes EQS SUV 4MATIC från 360 hk till 449 hk/0-60 mph från 5,8 till 4,9 sekunder
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter