Mercedes hemliga lager – med världens dyraste bilar

Mercedes-Benz har flera hemliga lager runt om i Stuttgart som bara ett fåtal känner till. De ”heliga hallarna” innehåller ett minst ett sparat exemplar av varje bilmodell som Mercedes tillverkat. Journalisten Peter Asden och fotografen Felix Brüggemann från Financial Times släpptes in i biltillverkarens heliga rum. 
– Jag fick en gång fem minuter på egen hand i Sixtinska kapellet. Det här rummet påminner om en liknande känsla, berättar Asden. 

Få vet att Mercedes-Benz sedan i början av 1900-talet försökt behålla minst ett exemplar av varje bilmodell som företaget har tillverkat. Nu har företaget en enorm bilsamling som finns i hemliga lager runt om i Stuttgart. Byggnaderna är medvetet oansenliga och bara ett fåtal personer känner till dem. Personer utifrån får sällan tillträde, men nyligen bjöds Financial Times in till de ”heliga salarna”.

Det var här världens dyraste bil såldes under förra året. En Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé 1955 såldes efter en galen budgivning för 135 miljoner euro, mer än 1,5 miljarder kronor. men Mercedes har ytterligare en Uhlenhaut Coupé på lager, så bilen behöver inte vara alltför saknad. Men så vitt vi vet så står den sålda Uhlenhaut Coupén kvar än så länge.  

I lagren finns unika bilar som en Mercedes-Benz SSKL Avus racerbil, ett antal Formel 1 bilar, Mercedes-Benz C 111-II från 1970. Ibland säljs några utvalda bilar till utvald spekulanter. Fyra stycken Mercedes 300 SL Roadster är till salu för omkring 20 miljoner kronor styck. 

Knappast någon bilsamling i världen betingar ett större värde – trots att världens dyraste bil sålts av. En av de allra mest värdefulla bilarna torde vara en Mercedes-Benz W 165 Silver Arrow som byggdes speciellt för Tripoli Grand Prix 1939. Den tolvcylindriga Mercedes-Benz W125-bilen som kördes av Rudolf Caracciola i 432,7 km/h 1938 är måhända ännu mer dyrbar. Betydligt nyare är Valeri Bottas F1-bil från 2021.