Karga plåtlador ska nu kännas som ett lyxhotell. Mercedes gör om sina svenska bilhallar. Kunderna ska förvandlas till gäster.
Svenska Mercedes-hallar från norr till söder är under omstöpning. Hittills har närmare 15 anläggningar i Sverige och Danmark öppnat enligt det nya konceptet, och fler är på väg. Nu ska bilhallarna bli som ett lyxhotell och bilägare och köpare ska vara gäster.
– Ambitionen i projektet har varit att skapa en miljö där kunderna inte längre ses som besökare, utan som gäster. Oavsett om de kommer som bilköpare eller för att få service, uppger Mercedes.
När bilen ska lämnas in ska bilägaren köra in på en inomhusparkering. Personal tar hand om nycklarna och gäst på samma sätt som med valet parking på ett fint hotell.
– Oavsett om man vill lämna bilen snabbt på service eller slå sig ner och arbeta i en lounge med riktigt gott kaffe, så ska miljön och bemötandet kännas personligt, enkelt och inspirerande, säger Björn Glantz som är Manager Retail Concepts & Development på Mercedes-Benz Sverige.



När bilägaren kommer till Mercedes ska de tas om hand som på ett hotel. En concierge tar emot, eller Star Assistant som Mercedes kallar det.
– Känslan ska vara densamma som när man checkar in på ett riktigt bra hotell. Att någon välkomnar dig direkt och personligen ser till att hela vistelsen flyter smidigt och avslappnat.
Även bilförsäljningen är helt förändrad. Köparna är numera hotellgäster.
– På så vis kan vi möta gästerna fullt ut där de befinner sig och samtidigt ge våra medarbetare en bättre arbetsmiljö. Det har gjort en enorm skillnad för båda sidor.
Enligt Mercedes är kunderna, förlåt gästerna, mycket nöjda.
– Feedbacken från både gäster och personal är överväldigande positiv. Ingen vill gå tillbaka till det gamla sättet. Det här är framtiden för våra bilhallar.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















