Mercedes symboliska stjärna på huven är tillbaka. Efter att ha försvunnit för att ha utgjort en säkerhetsrisk. Men nu tar Mercedes tillbaka den på deras lyxiga elbil av en viss anledning.
Efter tystnad på försäljningsfronten satsar Mercedes-Benz nu på en symbolisk återkomst. I den uppdaterade elbilen EQS återinförs den upprätta stjärnan på motorhuven. En design som i decennier varit synonymt med biltillverkaren. Men varför behöver en bil med världsrekord i aerodynamik och över 600 km i verklig räckvidd en sådan förändring nu?
– Den här modellen har haft svårt att sälja, säger Thomas bakom Youtube-kanalen.
Designen var tidigare anpassad för den kinesiska marknaden. Men den föll inte i smaken i Europa och USA där kunder fortfarande vill se klassiska lyxsedaner. Men Mercedes vägrar ge upp. Förutom stjärnan som även har säkerhetsfunktioner för fotgängare (den böjs bakåt) så får EQS nu värmepump som standard för bättre vinterräckvidd och teknikuppgraderingar.
– Den klarar lätt mer än 600 km, säger Thomas som testkört bilen.
Mercedes har successivt tagit bort den klassiska upphöjda stjärnan från huven främst av säkerhetsskäl. Det har lett till att många moderna modeller istället fått en integrerad stjärna i grillen. Denna lösning följer även de senaste designtrenderna, där en mer strömlinjeformad och sportig estetik har prioriterats. Men vissa lyxmodeller som S-Klass har behållit den traditionella stjärnan som fått en fjädrande konstruktion för att minska risken vid olyckor. Och nu adderas alltså EQS till den exklusiva skaran.
Ändå finns utmaningar menar Thomas. Han säger att baksätets komfort inte håller måttet för en S-Klass konkurrent. Och vissa detaljer som löst sittande kopphållare eller mjukvarulåsta funktioner irriterar honom. En större uppdatering väntas dock 2026 för att stärka comebacken. Men redan nu försöker Mercedes bygga vidare på sin historia för att forma framtidens eldrivna lyx.

Och trots sin höga prislapp som startar på en miljon kronor har EQS några starka fördelar enligt Thomas.
– Det är en av världens mest aerodynamiska bilar, kombinerar imponerande räckvidd med en mjuk och behaglig körupplevelse – och nu med en stjärna som visar att Mercedes fortfarande hör hemma i elbilarnas toppskikt.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.