Mercedes-AMG visar upp sina nya prestandainriktade elbilar EQE 43 4MATIC och EQE 53 4MATIC+.
Modellerna konkurrerar med Tesla Model S och den snabbaste klarar 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Toppfarten är som mest 240 km/h.
Mercedes var länge delägare i Tesla, men hoppade av tåget och sålde sina aktier alldeles för tidigt. I dag framstår de mer och mer som den traditionella tillverkare som hunnit längst med sina elbilar. Nu kommer senaste tillskotten till modellpaletten och det handlar om två riktigt snabba elbilar: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC och EQE 53 4MATIC+.
EQE 43 4MATIC har ett fyrhjulsdrift med dubbla motorer som tillsammans ger 476 hästkrafter och ett vridmoment på 858 Newtonmeter. Bilen klarar 0-100 km/h på 4,2 sekunder och har en toppfart på 210 km/h. Batteriet är på 91 kWh, vilket ger en räckvidd på upp till 533 km enligt WLTP.
EQE 53 4MATIC+ är ännu snabbare och har dubbla elmotorer och mer avancerad fyrhjulsdrift som ger upp till 687 hästkrafter och 950 Newtonmeter med Dynamic Plus-paket.Det ger en toppfart på 240 km/h och resan upp till 100 km/h går på 3,3 sekunder. Räckvidden naggas lite i kanten av den snabba prestandan och är upp till 518 km på en laddning. I sportiga attribut ger kanske bilarna Tesla en match, men Model S Plaid är fortfarande snabbare med 0-100 km/h på 2,1 sekunder.
LÄS MER: Mercedes EQE – test och betyg
De nya modellerna har specialutvecklade elmotorer från AMG som bland annat har en ny typ av kylning med vatten och speciella ribbor på statorn. Enligt Mercedes-AMG ska batteriet livslängd öka genom en Eco Charging-funktion, som gör så att batteriet åldras långsammare. Det finns också tre olika grader av energiåtervinning från bromsningen som kan justeras via ratten. Båda bilarna har också AMG Ride Control+ luftfjädring med adaptiv dämpning.
Precis som hos den större EQS kan de nya modellerna styra med bakhjulen. Det ger en betydligt snävare vändradie, men ska också bidra till bättre väghållning i högre hastigheter. För att få stopp på de elektriska lokomotiven har bilarna sexkolvsok i farm med 415 mm stora skivor. Det finns även keramiska bromsar som tillval.
Invändigt märks sportstolar i konstläder, samt röda kontrastsömmar. Det finns också nappaläder som tillval om ditt samvete rymmer det. AMG-versionerna märker också ut sig med sportratt, sportpedaler. Modellen kan få samma gigantiska skärm som den stora EQS-modellen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter