Märkliga upptäckten – när Dacia toppfartstestas

AutotopNL har pressat hyperbilar till max på autobahn. Men den här gången var det en helt annan typ av bil som stod på testbanan – en Dacia Bigster. Vad som hände sedan var minst sagt märkligt.

AutotopNL har vant oss vid att pressa supersnabba bilar till det yttersta på tyska autobahn. Motorer som dånar, hastighetsmätare som klättrar långt över 300 km/h och videoklipp som får hundratusentals visningar. Men nu har de gjort något helt annorlunda. De testade en Dacia Bigster Hybrid. Och upptäckten blev minst sagt märklig.

Det är fullt lagligt att köra fort på vissa sträckor av tyska autobahn, men ändå har tysk polis länge varit kritisk mot biltestarna. Nyligen gick de ut och rasade mot biltestare som just AutotopNL och sa bland annat att de “döljer ansiktena av en anledning”.
– Bilarna är så snabba att de knappt syns i backspegeln. Hastigheten måste anpassas efter vägförhållandena, sa Stefan Sparberg, presstalesperson för polisen i Tyskland.

Men när AutotopNL nyligen körde Dacia Bigster 155 Hybrid på autobahn hände något oväntat. Kanske var det en form av gliring mot polisen men oavsett så gjorde de en upptäckt. Bilen som kombinerar en 1,8-liters bensinmotor med en liten elmotor och ett 1,4 kWh-batteri kunde inte nå sin maxhastighet på 180 km/h. Om inte batteriet var laddat.

Dacia Bigster accelererade fint upp till omkring 140 km/h. Men när de försökte nå topphastigheten stannade bilen på 175–177 km/h. Först när föraren aktiverade regenereringsläge och lät batteriet ladda sig själv, kunde bilen accelerera lättare och nå 180 km/h. Det är en hastighet jämförbar med många moderna Volvo-modeller.

Den lilla batterin på 1,4 kWh laddar snabbt och så snart den var halvfull kände föraren tydligt skillnaden. Plötsligt gick accelerationen lättare och bilen kunde hålla toppfarten utan problem. Det är en ny och oväntad detalj med Dacia Bigster. En hybrid som inte klarar sin maximala hastighet på en ren bensinmotor.

AutotopNL sammanfattar upplevelsen:
– Bilen är stadig, välbyggd och ger mycket för pengarna, men för den som vill testa maxfarten på autobahn är det inte bara pedalen i botten som räknas – batteriet måste också vara med på noterna.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt