Hans nya elbil har stått på verkstad i fyra månader. Både motorn och batteriet har gett upp. Ändå får han inte häva köpet.
– Hedin Bil säger att de gör tillräckligt, men det tycker inte vi, säger Anders Bergkvist.
Han och frun har flyttat till natursköna Haverdal i Halland. Där har de byggt ett hus för att komma närmare sin son. På fritiden tycker de om att göra utflykter med sin hund och köpte en bil som verkade passa bra.
– I maj förra året köpte vi en ny Nissan Ariya av Hedin Bil i Värnamo. Det var en demobil som gått ungefär 180 mil. Den första tiden rullade den helt utan bekymmer. Men en dag ringde Hedin Bil och ville att vi skulle komma in med den.
Anders och hans fru litar på bilhandlaren. Därför åkte de raka vägen till Hedin för att lämna in sin nästan helt nya Nissan.
– De sa att det var en återkallelse. Vi tänkte inte mer på det och lämnade in bilen och de bytte elmotor. Anledningen till detta har vi aldrig riktigt förstått, men därefter började problemen för oss.

När arbetet var klart hämtade de bilen. Först verkade allt frid och fröjd. Det fanns ingen anledning att ana oråd. Men så började problemen att dyka upp.
– I november kort efter bytet av motor började problemen. Motorn kommunicerade inte längre riktigt med bilen. Därför lämnade vi in bilen igen. Den stod på Hedin i Halmstad i två månader och vi fick tillbaka den i januari.
Anders fick tillbaka sin Nissan och återigen såg det ut som felet var reparerat. Men det var en villfarelse.
– Kort därefter lämnade jag bilen för ett årsservice. Då gör de en programuppdatering på bilen. Sedan börjar det bli nya bekymmer. Varningslampan varnar för att det är något fel med batteriet och när vi ska åka och handla så lägger bilen av helt.
Där stod de förvirrade och strandsatta på Flygstadens enorma parkering. Anders ringde efter en bärgare.
– Vi fick bärgning den korta biten från Flygstaden i Halmstad till Hedin Bil. Nu har den stått där i åtta veckor och de vet inte vad man ska göra.
Efter det börjar problemen på allvar. Hedin Bil ska försöka laga felet, men det visar sig omöjligt.
– Allt började med att de skulle beställa ett nytt batteri. Men på Hedin hade man ingen aning om vad som var rätt batteri. De vågade inte göra något av rädsla för att bilen skulle gå sönder.
Till slut blev Anders irriterad och tog kontakt med tillverkaren. Om någon borde kunna lösa felet så är det väl Nissan själv, resonerade han med sig själv.
– Jag har talat med Nissan centralt och de har erbjudit sig att skicka ner en tekniker. De har inte kompetens i Halmstad och vet inte vad som måste göras för att laga bilen.
Nu har paret Bergkvist tröttnat på problemen. De vill få sin bil ur världen och slippa mer bekymmer.
– Nu har vi bett om att häva köpet eller få en annan Nissan Airya, men båda förslagen har Hedin Bil gett oss avslag på. Under tiden har vi en ersättningsbil, men den är utan den utrustning som vi betalade för, dragkrok, hundbur och lastgaller, avslutar Anders Bergkvist.
Vi har sökt Hedin Bil för en kommentar. Men de har ännu inte svarat. Däremot ger Fordonsjuristens Ulf Stefansson en kommentar.
– Fyra månader är lång tid men om det finns en anledning kring detta, exempelvis reservdelsbrist som godtagbar anledning och kunden i övrigt hålls skadeslös med form av motsvarande lånebil eller liknande så kan det vara svårt att få igenom en hävning, säger han.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.